Tämän kesäkuussa 2021 julkaistun kirjoituksen sisältö ei enää päde, mikäli Traficomin loppukesästä 2021 alustavana esitelty evästeohjeistus tulee voimaan. Lue lisää Traficomin evästeohjeistuksen vaikutuksista.

Suomalaisilla verkkosivustoilla on alettu vauhdilla ottaa käyttöön evästehyväksyntä- eli cookie consent -toimintoja. Taustalla on apulaistietosuojavaltuutetun keväällä 2020 tekemä linjaus, jonka perusteella kävijän pitää voida kieltäytyä evästeistä.

Evästehyväksynnän toteutukseen käytetään erilaisia kansainvälisiä valmispalveluita, kuten CookieHub, OneTrust ja TrustArc. Kaikki vaativat alkuvaiheen asennustyön ja veloittavat kuukausimaksun käytöstä.

Kirjoitin evästehyväksynnästä blogissamme jo aiemmin, ja nyt kerron lisää viimeaikaisista kokemuksistamme.

Kiinnostuksen kohteena evästehyväksynnän vaikutus Analytics-tilastoihin

Evästehyväksyntää voi käsitellä monesta näkökulmasta, mutta asiakaskunnassamme erityisesti markkinointipäättäjien päämielenkiinnon kohteena on toiminnon vaikutus Google Analytics -kävijätilastoihin.

Analyticsin toiminta perustuu seurantaevästeisiin, joista kävijä voi kieltäytyä evästehyväksyntätoiminnolla.

Kun sivustolla otetaan hyväksyntätoiminto käyttöön, osa kävijöistä ei enää hyväksy evästeitä. Tämän joukon osuus voi testiemme perusteella vaihdella suuressa, 10–50 prosentin haarukassa. Samassa haarukassa liikkuu Google Analyticsin raportoima kävijämäärän pudotus. Hyvin tehtynä pudotus on 10 % tai alle.

Miten tehdä evästehyväksyntä Google Analytics -kävijätilastoja säästäen

Seuraavassa keskityn evästehyväksyntävinkkeihin Google Analyticsin näkökulmasta. On oma keskustelunsa, onko Google Analytics paras ja eettinen valinta tilastointiin. Sivusin aihetta aiemmassa kirjoituksessani kävijätilastoista. Mutta tässä ne vinkit:

1 - Älä anna käyttää sivua ilman evästehyväksyntää

Oikein asennettu evästehyväksyntäruutu näytetään kaikille käyttäjille, kun he saapuvat sivustolle ensimmäistä kertaa.

Jos evästehyväksyntään ei reagoi, sivusto ei saa asettaa evästeitä ja muun muassa Google Analytics ei toimi. Sama koskee YouTube-videoita, HubSpot-liidilomakkeita ja lukuisia muita kolmannen osapuolen palveluntarjoajaan perustuvia toiminnallisuuksia.

Evästehyväksyntäruutu tulee siis esittää niin, että kävijän on pakko reagoida siihen, niin pahalta kuin se kuulostaakin.

Suosittelemme sijoittamaan ruudun keskelle näyttöä niin, että se peittää ison osan sivua.

Jotkut evästepalvelut mahdollistavat sivun muiden toimintojen – muun muassa valikoiden toiminnan blokkauksen ruudun taustalla. Itse suosimme hyväksyntäruudun taustalla tummaa harsoa, kuten omalla sivustollamme. Se peittää sivun ja tuo kävijän huomion evästehyväksyntään.

Omilla sivuillamme evästeruutu näkyy sivun keskellä ja sivun muun sisällön peittää tumma harso.

2 – Tee evästeruudusta selkeä, brändinmukainen ja ei-pelottava

On tärkeää, että evästehyväksyntäruutu näkyy selkeästi. Erityisesti taustasta erottuminen on kokemuksemme mukaan tärkeää. Ruudun värityksen ja typografian on hyvä olla yrityksen brändin mukainen, mikäli evästepalvelu mahdollistaa sen.

Rohkaisemme myös muotoilemaan ruudun tekstin mahdollisimman selkeäksi ja mahdollisimman vähän uhkaavaksi. Osa kävijöistä ihan oikeasti lukee tekstin. Evästeistä voi kertoa monella äänensävyllä, ja jos markkinoija haluaa varjella Analytics-tilastojaan, hän valitsee selkeän ja totuudenmukaisen, mutta leppoisan sävyn. Suuryrityksen USA:ssa sijaitsevan lakiosaston muotoileman tekstin konekäännös suomeksi edustaa helposti toista ääripäätä.

3 - Tee hyväksyntänappi näkyväksi

Evästehyväksyntäruudussa on yksi nappi, jota sivuston omistaja haluaa kävijän painavan. Napilla kävijä hyväksyy kaikki evästeet ja sulkee ruudun.

Varmista, että nappi näkyy hyvin ja kutsuu klikkaamaan tai näpäyttämään. Jos nappi on harmaa tai muulla tavoin heikosti näkyvä, sitä klikataan vähemmän. Olemme saaneet tästäkin empiiristä kokemusta.

4 – Älä tarjoa rastia, jolla hyväksyntäelementin voi sulkea

Jotkin evästepalvelut tarjoavat hyväksyntäruudun kulmaan rastin, jolla ruudun voi sulkea. Moni kävijä painaa rastia, koska sillä ärsyttäväksi koetun popupin saa suljettua nopeasti.

Kävijän kannalta tämä on sujuvaa, mutta sivuston omistajan kannalta ikävää. Rastia painaessaan kävijä jättää hyväksymättä evästeet eikä hän esimerkiksi tallennu Google Analytics -tilastoihin.

Eli siis: älä laita näkyviin sulkemisrastia.

5 – Älä tarjoa nappia, jolla evästeistä voi kieltäytyä, jos se on mahdollista

Tämä on ohjelistan kuuma peruna. Viranomaislinjausten perusteella kävijän pitäisi voida kieltäytyä evästeistä yhtä helposti kuin hyväksyä ne. Tämä periaatteessa tarkoittaa, että evästeiden hyväksyntänapin vieressä pitäisi olla hylkäysnappi.

Olemme keskustelleet asiasta useiden tietosuojajuristien kanssa ja heidän näkemyksensä jakautuvat. Osan mielestä hylkäysnappi tarvitaan, mutta osa ei pidä sitä tarpeellisena.

Olemme ainakin toistaiseksi suositelleet asiakkaitamme jättämään evästeiden hylkäämiseen tarkoitetun napin pois käytöstä. Samoin toimii selvityksemme perusteella valtaosa merkittävistä kotimaisista verkkosivustoista. Jos nappi koetaan pakolliseksi, suosittelemme värjäämään sen hyväksyntänappia vähemmän kirkkaaksi. Täysin tasa-arvoisesti esitettynä hylkäysnappi sulkee ison osan kävijöistä Google Analyticsin ja monien muiden nykyaikaisilla sivustoilla suosittujen toimintojen ulkopuolelle.

 

Itse en ole evästehyväksyntätoimintojen ystävä ja toivon, ettei niitä tarvitse käyttää nykymuodossaan enää kauaa. Pidän kuitenkin välttämättömänä sitä, että kävijät voivat suojella yksityisyyttään. Olen varma, että siihen on löydettävissä parempi tapa, kuin jokaisella sivustolla naamalle hyppivät evästekyselyt.

Toivon, että pitkään valmisteltu EU:n ePrivacy-asetus tuo tilanteeseen parannusta. Ainakin asia on kirjattu asetuksen valmistelun tavoitteisiin.

Jos evästeasiat mietityttävät, lähetä allekirjoittaneelle sähköpostia tai ota yhteyttä meihin muulla tavoin.

Lue myös miten Traficomin uusi evästeohjeistus muuttaa verkkosivuja Suomessa

Lähetä meille viesti

Form first
Form second
Checkboxes

Kun tilaat uutiskirjeemme, saat sen sähköpostiisi 4-6 viikon välein. Jos toivot yhteydenottoa, voimme olla sinuun yhteydessä puhelimitse tai sähköpostitse.
Lomakkeen lähettämällä hyväksyt tietosuojaselosteemme.

Tilaa blogimme sähköpostiisi tai kysy lisää