Kun keskustelemme asiakkaidemme kanssa verkkosivustojen kävijämäärän kasvattamisesta ja kävijäseurannasta, olemme havainneet hyödylliseksi konseptin, jota kutsumme nimellä ”tosikävijä”. Tässä blogissa kerron, kuka tosikävijä on ja miksi hänen liikkeitään kannattaa seurata verkkosivuilla.

Kuka on tosikävijä

Tosikävijä on verkkosivuston vierailija, joka osoittaa olevansa aidosti kiinnostunut sivuston sisällöstä. Tosikävijät ovat niitä ihmisiä, joita sivustolle tulisi saada lisää ja joiden myötä sivustolla on edellytykset kasvattaa yrityksen myyntiä ja vaikuttavuutta.

Istunnon keskimääräinen kesto ei erottele tosikävijää

Verkkosivujen kävijöiden kiinnostusta sisältöä kohtaan on perinteisesti mitattu istunnon keskimääräisellä kestolla. Se on yksi Google Analyticsin vakiona tarjoamista tunnusluvuista. Sen todistusarvo on kuitenkin vajavainen.

Kuvitellaan seuraava tilanne:

  • Yrityksen sivustolla on laadukasta artikkelisisältöä.
  • Kävijä saapuu artikkelisivulle ja kiinnostuu sisällöstä.
  • Hän lukee artikkelin kokonaisuudessaan ja viettää sivulla 5 minuuttia.
  • Hänelle muodostuu muistijälki yrityksestä ja mielikuva että yritys tarjosi hänelle arvokasta sisältöä.
  • Hän on tyytyväinen lukemaansa ja poistuu sivustolta.

Yllä kuvatussa tilanteessa Google Analytics näyttää istunnon keskimääräiseksi kestoksi nollaa. Tämä johtuu siitä, että kävijä ei ole siirtynyt artikkelisivulta eteenpäin toiselle sivulle.

Meidän näkökulmastamme ylläkuvatun prosessin läpikäynyt vierailija on tosikävijä. Hän on käyttäytymisellään osoittanut olevansa aidosti kiinnostunut sivuston sisällöstä.

Miksi tosikävijä on tärkeää tunnistaa

Asia on merkittävä, koska yllä kuvatun kaltainen tilanne toistuu jatkuvasti verkkosivustoilla joissa on korkeatasoista, ns. inbound-markkinoinnin pohjana toimivaa sisältöä. Tällaista sisältöä ovat mm. blogi, artikkelit, verkkolehti, videot ja usein kysytyt kysymykset.

Tosikävijät ovat niitä, joita yrityksen kannattaa houkutella inbound-markkinointisisältöjensä äärelle

Yrityksen tarjoaman sisällön äärelle halutaan kävijöitä, jotka ovat siitä kiinnostuneita. Kun he osoittavat kiinnostuksensa, he ovat myös suurella todennäköisyydellä yrityksen kohderyhmää. Näin ei ole aina, mutta aito kiinnostus yrityksen tarjoamaa sisältöä kohtaan nostaa huomattavasti kävijän kiinnostavuutta yrityksen silmissä. Tämä pätee erityisesti silloin, kun esimerkiksi yritysblogi on suunnattu selkeästi ammattilaisyleisölle.

Inbound-sisältö vie kävijää eteenpäin ostopolulla

Inbound-markkinointisisällön, esimerkiksi blogin, keskeinen tehtävä on viedä kävijää lähemmäs ostamista ja pitää yritys myönteisellä tavalla potentiaalisen asiakkaan mielessä. 

Vaikka sisältö olisi kuinka erinomaista, se rohkaisee vain harvoja kävijöitä ostamaan tai ottamaan yhteyttä saman tien – tai edes tutustumaan yrityksen tuotteisiin tai palveluihin. Siksi ratkaisevaa ei ole se, siirtyykö kävijä vaikkapa blogiartikkelista eteenpäin toiselle verkkosivuston sivulle. Käynti verkkosivuilla on arvokas, vaikka kävijä vierailee vain yhdellä sivulla, sen sisältöön perehtyen.

Vaikka yrityksen tarjoama artikkeli tai muu sisältö olisi kuinka kiinnostava, harva siihen tutustunut kävijä on siltikään valmis ostamaan tai lähettämään liidin saman sivustovierailun aikana

Laatusisältö kypsyttelee potentiaalista asiakasta. Kun hän on edennyt ostopolulla riittävän pitkälle, on sisältää tarjonnut yritys saanut muodostettua häneen eräänlaisen luottamussuhteen, joka antaa yritykselle etulyöntiaseman ostopäätöstä tehtäessä. Tämä keskeinen ja nykyisin laajalti hyväksytty logiikka antaa inbound-markkinoinnille käyttövoimansa.

Tosikävijä tunnistetaan, kun analytiikka mittaa vierailun kestoa yhdellä sivulla

Tosikävijän tunnistamisessa ratkaisevaa on hänen vierailunsa kesto yhdellä sivulla, ei sivustolla kokonaisuutena. Tämän mittaamiseen tarvitaan kevyttä räätälöintiä Google Analyticsiin.

Toki yrityksen kannalta on hienoa, jos kävijä vierailee useilla sivuilla ja käyttää niillä yhteensä runsaasti aikaa. Tämän Google Analytics kertoo suoraan.

Tosikävijä, blogi, Karhu Helsinki

Mainonnan tehokkuuden mittaus tosikävijäpohjaisesti

Kun tosikävijät tunnistetaan ja heidän määräänsä voidaan mitata, kerättyä tietoa voidaan hyödyntää mainonnan optimoinnissa, erityisesti jos mainonnalla on haettu kävijöitä inbound-markkinointisisältöihin.

Kun mainonnan tehoa mitataan tosikävijöiden määrän perusteella, saadaan mainoseuroille kokemuksemme mukaan merkittävästi parempi vastine kuin silloin, jos mittatikkuna käytetään ylipäätään sivustolle saapuneiden kävijöiden määrää tai istunnon keskimääräistä kestoa.

Jos mainonnalla halutaan tuoda kävijöitä vaikkapa blogiin, artikkeleihin tai videosisältöön, tulisi mainosbudjetti suunnata niihin kanaviin ja tekniikoihin, jotka tuovat sivustolle kävijöitä, joita aidosti kiinnostaa yrityksen tarjoama sisältö – eli siis tosikävijöitä. Tosikävijöiden seurantaa voi hyödyntää myös perinteisemmässä kampanjavetoisessa mainonnassa.

Tosikävijät ovat remarketingin paras kohderyhmä

Tosikävijöiden siivittämänä digitaalista mainontaa päästään nostamaan korkeammalle tasolle muutenkin kuin seurannan ja optimoinnin kautta. Sivustolle saapuneista tosikävijöistä voidaan automatisoidusti muodostaa mainosyleisö, jolle suunnataan uudelleenmarkkinointia eli ns. remarketingia.

Remarketing välittää kävijän nähtäville yrityksen viestiä Googlen mainosverkkoon kuuluvien verkkosivustojen kautta pitkään hänen vierailunsa jälkeen. Kun remarketing tehdään tyylikkäästi ja riittävän hillitysti, sillä voidaan saada aikaan vaikuttavia tuloksia.

Tosikävijät ovat juuri se kohderyhmä, jolle monen yrityksen kannattaa suunnata remarketing-mainontansa. He ovat todistaneet olevansa kiinnostuneita yrityksen tarjoamista sisällöistä ja siksi heihin käytetyt mainoseurot maksavat itsensä takaisin huomattavasti keskimääräistä korkeammalla todennäköisyydellä.

Haluaisitko tavoittaa tosikävijät ja houkutella heitä lisää?

Keskustelemme mielellämme lisää tosikävijöistä. Kokemuksemme on, että heitä kannattaa seurata verkkosivuilla ja heidät löydettyään yrityksen kannattaa hyödyntää heitä monipuolisesti. Jos haluat tutustua oman verkkosivustosi tosikävijöihin, lähetä sähköpostia allekirjoittaneelle tai ole meihin yhteydessä muilla tavoin.