Saksassa Baijerin osavaltion tietosuojaviranomainen BayLDA on todennut, että suositun yhdysvaltalaisen uutiskirjepalvelun Mailchimpin käyttö on lainvastaista. Vaikka päätös ei suoraan heijastu suomalaisiin säännöksiin, on sillä epäilemättä vaikutusta yritysten haluun hyödyntää Mailchimpiä myös täällä.

Asiasta uutisoi mm. Euroopan tietosuojaneuvoston virallinen verkkosivusto siteeraten Der Standard -lehden saksankielistä artikkelia. Suomessa päätöksestä kertoi mm. teknologiauutispalvelu AfterDawn.

BayLDA kielsi Mailchimpin käytön, koska sitä hyödyntävät yritykset eivät saksalaisviranomaisen arvion mukaan voi varmistua siitä, ettei järjestelmässä oleva henkilötieto päädy USA:n viranomaisten käsiin. Tämä on yksi keskeisistä asioista, joita Euroopan unionin  tietosuojalinjauksilla ollaan haluttu estää.

BayLDA:n päätös voi muodostua tärkeäksi linjanvedoksi, kun jatkossa arvioidaan erilaisten tietojärjestelmien yhteensopivuutta EU:n tietosuojasäädösten kanssa.

Mailchimp on ollut suosittu Suomessa ja maailmalla

Mailchimp on pitkään ollut yksi Suomen ja maailman suosituimmista uutiskirjepalveluista. Tuhannet suomalaiset yritykset ja järjestöt ovat käyttäneet Mailchimpiä.

Myös me Karhu Helsingissä olemme aiempina vuosina suositelleet Mailchimpin käyttöönottoa asiakkaillemme. Lopetimme kuitenkin uudet Mailchimp-käyttöönotot pian sen jälkeen, kun EU-tuomioistuin viime lokakuussa kielsi Privacy Shield -järjestelmän, joka oli suojannut EU:n ja USA:n välista henkilötietojen siirtoa. Yhdysvaltalaisperäisiin, henkilötietoa hyödyntäviin palveluihin on siitä lähtien liittynyt epävarmuutta. BayLDA:n tuore päätös pohjautuu lokakuiseen EU-tuomioistuimen ratkaisuun.

Mailchimp on ollut laajassa käytössä, koska se on helppokäyttöinen ja suhteellisen edullinen väline uutiskirjeiden ja markkinointiautomaation tuottamiseen ja hallinnointiin. Nyt palvelun houkuttelevuus eurooppalaisten yritysten ja järjestöjen silmissä on kuitenkin kokenut kovia iskuja.

Uutiskirje- ja markkinointiautomaatiojärjestelmän valinnassa keskeiseen rooliin on noussut se, sijaitseeko järjestelmään tallennettu henkilödata Euroopassa.

Mikä järjestelmä Mailchimpin tilalle – Mailjet on yksi varteenotettava vaihtoehto

Yhä useampi suomalainen organisaatio haluaa jatkossa varmistaa, että uutiskirjeet ja markkinointiautomaatio tuotetaan järjestelmällä, jossa henkilötietojen voidaan luottaa sijaitsevan EU:ssa tai Euroopan talousalueella (ETA). Tällöin voidaan varmistua siitä, että järjestelmä ja toimintatavat noudattavat eurooppalaisia säädöksiä ja viranomaistulkintaa.

Me Karhussa olemme analysoineet eri vaihtoehtoja ja päätyneet käyttämään omassa uutiskirjeviestinnässä ja markkinointiautomaatiossamme palvelua nimeltä Mailjet. Jos olet Karhulla on asiaa -uutiskirjeen tilaaja, saat ensimmäisen Mailjetillä lähetetyn uutiskirjeemme huhtikuun aikana. Jos et vielä ole tilaaja, voit liittyä postituslistallamme tästä.

Mailjet on teknisesti laadukas ja ominaisuuksiltaan monipuolinen uutiskirje- ja automaatiotyökalu, jolla on yli 100 000 yrityskäyttäjää. Mailjetiä kehitetään Ranskassa. Sitä käyttävät myös suuryritykset, kuten DHL ja Microsoft. Suosittelemme ensisijaisesti Mailjetiä asiakkaillemme, joilla on nykyisin Mailchimp käytössä.

Omassa valinnassamme pidimme EU-sijainnin ja korkealaatuisen tekniikan lisäksi tärkeänä sitä, että järjestelmä on laajassa kansainvälisessä yrityskäytössä. Monet asiakkaamme kohdistavat uutiskirje- ja automaatiosisältönsä nimenomaan kansainväliselle yleisölle. Eurooppalaisia ja kotimaisia järjestelmävaihtoehtoja on kuitenkin useita.

Jos uutiskirjeviestintä ja tietosuoja-asiat herättävät kysymyksiä, olkaa meihin yhteydessä.

Lähetä meille viesti

Form first
Form second
Checkboxes

Kun tilaat uutiskirjeemme, saat sen sähköpostiisi 4-6 viikon välein. Jos toivot yhteydenottoa, voimme olla sinuun yhteydessä puhelimitse tai sähköpostitse.
Lomakkeen lähettämällä hyväksyt tietosuojaselosteemme.

Tilaa blogimme sähköpostiisi tai kysy lisää