Etätyöskentely on viime vuosina ollut enenevässä määrin suosiossa niin suomalaisessa työelämässä kuin meillä Karhu Helsingillä. Viimeistään nyt erään nimeltämainitsemattoman viruksen vuoksi ovat tuhannet suomalaiset siirtyneet etätyön pariin maaliskuun puolivälistä alkaen. Yksinkertaisimmillaan tietotyöläisen etätyöskentelyyn tarvitaan vain läppäri ja internetyhteys, mutta mitä muuta on hyvä pitää mielessä tehdessä töitä kotoa käsin? Listasimme blogiimme viisi konkreettista vinkkiä arkipäivään. Lopussa vielä vinkki, jolla voit säästää rahaa!

Ergonomian eteen kannattaa ajatella luovasti

Ergonominen työpiste ja riittävä työskentelyasennon vaihtelu on hyvä ottaa huomioon erityisesti kotioloissa, joissa ei välttämättä löydy juuri näyttöpäätetyöskentelyyn tarkoitettuja kalusteita. Mikäli kotoa ei löydy ylimääräistä huonetta tai nurkkaa työpisteelle, perustaa moni etäkonttorin keittiön pöydän ääreen. Tämä voi olla ok, jos etätyöskentelee harvakseltaan, mutta pidempiaikaisessa etätyöskentelyssä voi kehno istuma-asento johtaa niska- ja selkäongelmiin ja päänsärkyihin.

Lähde ensin tarkastelemaan niskan asentoa. Huomaatko katsovasi alaspäin pää etukenossa? Läppäri on tasaisella alustalla pöydällä ja katse on jatkuvasti alaviistoon sillä näyttö on liian matalalla. Niska joutuu kannattelemaan etukenossa koko pään painoa, jolloin niskalihakset kuormittuvat ja jumiutuvat. Pyri nostamaan läppäri korkeammalle viistoon asentoon niin, että pysyt katsomaan näyttöä pää pystyssä. Jos kotoasi löytyy tablettitietokoneelle tarkoitettu ständi, ota se käyttöön läppärin alle. Voit myös kasata kirjoja tai laatikoita ja nostaa läppärin näin korkeammalle. Muista kuitenkin kiinnittää huomiota, että ranteiden alla on tarpeeksi tukea ja hartiat eivät nouse korviin.

Mikäli kotoasi löytyy jumppapallo ja se on tarpeeksi korkea, sujauta se pyllyn alle kovan tuolin tilalle.  Epästabiili istuinalusta pitää selkärangan ja lantion liikkeessä eikä painetta pääse kertymään pitkäksi aikaa lonkankoukistajalle tai pakaralihaksille. Pyri kuitenkin ylläpitämään ryhtiä aktiivisesti itse. Myös jumppapallon päällä on helppo röhnöttää. Jos jumppapalloa ei löydy, aseta tyyny istuinalustaksi ja selkää tukemaan.

Harvalta löytyy kotoa sähköpöytää, jonka avulla voit muuttaa työasentoa nopeasti napin painalluksella. Päästä luovuutesi valloilleen ja etsi kotoasi kohta, josta voit helposti tehdä seisomatyöskentelyyn pisteen. Yksinkertaisimmillaan se voi olla tuolin nostaminen pöydälle. Näin sähköjohtoja ei tarvitse lähteä siirtämään ja kynnys työasennon nostamiseen madaltuu.

Pitkäaikaiseen etänä työskentelyyn voi työnantajan kanssa sopia toimistotarvikkeiden kotilainasta: esimerkiksi hiiri, näppäimistö, näyttö tai työtuoli helpottavat työskentelyä.

Pyri lyhyeen taukojumppaan ainakin kerran tunnissa

Taukojumpan tärkeys korostuu kotioloissa, joissa liikkuminen luultavasti pienenee toimistoon verrattuna huomattavasti. Matka työpisteeltä kahvinkeittimelle tai vessaan on todennäköisesti huomattavasti lyhyempi kotioloissa työpaikkaan verrattuna, eikä kollegan työpisteelle pääse kuin virtuaalisella etäyhteydellä rupattelemaan. Taukojumppa on tärkeää myös toimistolla, mutta etätöissä siitä on viimeistään hyvä ottaa rutiini työpäivään.

Personaltrainer Kati Lytsy kävi opastamassa Huolenpito-tiimiämme tammikuussa ja workshopista tarttui mukaan muiden loistavien ohjeiden lisäksi tämä muutaman minuutin taukojumppa, jonka voi tehdä niin kotona kuin töissä tai vaikkapa palaverin tauolla. Kannusta asiakas mukaan!

  • Vie kädet vartalon sivuille, ota ryhdikäs asento ja lähde pyörittelemään hartioita isossa kaaressa etukautta taakse. Kun olet tehnyt mielestäsi riittävästi toistoja (ainakin viisi), vaihda sitten suuntaa takaa eteen ja toista sama. Voit ottaa hengityksen mukaan pyörittämällä hartioita pitkien hengenvetojen tahdissa.
  • Työnnä seuraavaksi rinta rottingille hartiat taakse ja seuraa katseella. Pyöristä sitten selkä vastakkaiseen suuntaan niin, että yläselkä pyöristyy. Toista näitä kahta liikettä eteen ja taakse. Muista myös hengitys!
  • Lähde viemään rintarankaa isossa kaaressa eteen, siitä sivulle, taakse ja taas sivulle. Liikkeestä muodostuu ympyrä. Pyöritä rintarankaa muutamia kertoja ja vaihda suuntaa.
  • Istu ryhdikkäästi ja lähde kurottamaan sivulle kohti lattiaa, kuin olisit nostamassa kynää lattialta. Pidä hartiat vierekkäin, kuin olisit kahden seinän välissä. Toista muutamia kertoja kummallekin puolelle.
Etätyön haasteet, kissa näppäimistöllä

Pidä rutiineista kiinni myös kotona

Arkirutiinit rytmittävät päivää, joten niistä kannattaa pitää kiinni vaikkei kotoa poistuisikaan. Jos rutiinit unohtuvat, saattaa työnteko hiipiä myös vapaa-ajan puolelle ja struktuuri kadota.

Hoida aamuisin aamutoimet normaalisti aivan kuin olisit lähdössä töihin. Käytä koira ulkona, pue päälle ja syö aamupala. Avaa tietokone vasta sitten. Tämä voi toimia myös viestinä lapsille siitä, että olet nyt töissä. Jos aloitat sähköpostien selailun jo aamupalan ohessa ja vietät koko päivän pyjamassa, saattaa kotielämän ja työajan raja hämärtyä liikaa. Rutiinit helpottavat myös käytännössä työajan merkitsemistä.

Mikäli käyt toimistorakennuksen ulkopuolella syömässä, käväise pienellä happihyppelyllä myös kotitoimistossa työskennellessä. Käväise kaupassa, vie koiraa ulos tai kierrä vaikka kortteli. Pieni happiphyppely piristää kummasti ja rytmittää päivää. Pukeminenkaan ei tunnu turhalta, kun käy oikeasti jossain.

Kahvitauon voi pitää myös virtuaalisena

Lakisääteinen kahvitauko tuppaa herkästi unohtumaan etäpäivinä. Kahvitauko on kuitenkin lounastauon ohella etu, jota ei kannata unohtaa. Tauko edistää tutkitusti tehokkuutta työtehtävissä. Kun ajatukset vie muualle hetkeksi, on työtehtäviin helpompi keskittyä.

Kahvitauon voi pitää myös virtuaalisena. Tauon pitäminen ei unohdu, kun se on yhteisellä agendalla. Kahvitauko on oiva paikka ratkaista myös pattitilanteita työssä. Aivan kuten perinteisessä kahvitauossa, voi ongelmanratkaisuihin hakea tukea kollegoilta virtuaalisella kahvitauolla.

Me Karhu Helsingillä kokoonnumme toistaiseksi kahvittelemaan toimiston keittiön sijaan videoyhteyden päässä.

Päivän päätteeksi

Kun päivä on pulkassa, on kotitoimistosta hyvä “poistua”, jotta niin itselle kuin vaikkapa lapsille tai puolisolle on selkeää, että on siirtynyt työstä vapaa-aikaan. Sulje sähköposti ja työpaikan keskustelualusta - sulje mielellään koko kone. Älä enää illalla avaa työkonetta tai sähköpostia. Anna silmiesi levätä ja pyri tekemään jotain muuta kuin ruudun katselua. Jos mahdollista, lähde lenkille tai kävelylle - tai kierrä vaikka kortteli uudelleen.

Bonus: valjasta iPadista lisänäyttö

Näin yllättävän kotikaranteenitilanteen kohdatessa, ei välttämättä ole tullut hankkineeksi kotiin lisänäyttöä. Voit kuitenkin valjastaa iPadista ketterän ja helposti siirreltävän ulkoisen näytön.

Jos käytössäsi on MacOS Catalina ja iPadOS 13, voit yhdistää iPadin lisänäytöksi Sidecar-ominaisuuden avulla ilman erillistä applikaatiota. Täältä löydät ohjeistukset sekä standarditiedot yhdistämiseen.

Mikäli käytössäsi on Windows-kone tai vanhemman generaation iPad, voit myös hyödyntää ulkoisia applikaatioita yhdistämiseen. Otin käyttööni juuri Duet Display -applikaation, joka maksaa hieman reilun 10 euroa AppStoressa. Asentaminen niin tietokoneelle kuin iPadiini onnistui helposti ja yhdistäminen tapahtuu WiFi-yhteydellä tai piuhan kautta. Helppo ja nopea tapa, kun läppärin näyttö ei riitä, mutta ulkoisen näytön hankkiminen ei juuri nyt ole ajankohtaista. Tämä kombinaatio toimii hyvin, myös mieheni Windows-läppärin kanssa. Ehdottomasti latte&croisantti-kahvihetken hinnan arvoinen!