Kukapa meistä ei olisi törmännyt internetissä pyöriessään “Sivua ei löydy” eli 404-tulokseen. Tuo pettymysten virtuaalinen tiiliseinä on vihoviimeinen asia, johon tiedonjanoisena tai lempireseptistä haaveillessaan haluaa törmätä. Jotta tätä ikävää kokemusta voisi lieventää edes hieman, kannattaakin 404-sivun sisältöön kiinnittää huomiota.

404 – Sivua ei löytynyt

HTTP-statuskoodi on tavanomaisesti kolminumeroinen luku, jolla kerrotaan palvelimelta haetun sivun tila. Jos sivu toimii normaalisti, saa sivu http-statuskoodin 200 - toimiva osoite. Jos taas sivulle on tehty edelleenohjaus toiselle sivulle, antaa palvelin sivulle statuskoodin 301 - edelleenohjattu. Jos sivua ei löydy ollenkaan, näytetään statuskoodina 404 - Sivua ei löydy. Jos sivulle ei ole pääsyä, esimerkiksi julkaisemattomalle sivulle, muodostuu sivulle statuskoodi 403 - Pääsy kielletty. 500-alkuiset statuskoodit kertovat palvelimen virheistä - eismerkiksi 503 kertoo, että palvelimelle tehdään liikaa pyyntöjä tai palvelin on alhaalla päivitysten aikana.

Erään huhun mukaan virheluku 404 olisi perujaan World Wide Webin kehittäjän Tim Berners-Leen CERNistä löytyneen työhuoneen numeron mukaan. Timin huoneen numero oli siis 404, mutta hän ei juuri koskaan ollut huoneessaan - 404: Timiä ei löydy. Tämä on tosin pelkkää hupsuttelua ja oikeasti statuskoodien lukemat ovat vain internettiä kehittäneiden insinöörien päättämiä numerosarjoja kategorioille.

404-HTTP-virhekoodiin törmää, kun url-polulla eli sivun osoitteella haettua sisältöä ei löydy. Yleensä virhe johtuu siitä, että sivun url-osoite on muuttunut eikä vanhaa osoitetta ole ohjattu edelleen. Tulokseen voi toisaalta päätyä myös, jos linkissä on näppäilyvirhe tai ylimääräisiä merkkejä eli sitä ei ole koskaan ollut olemassa. Toisaalta itse päädyn sivulle usein ihan vain laiskuuttani - en välttämättä jaksa etsiä sivustoilta esimerkiksi yhteystietosivua valikosta, joten testaan, löytäisinkö sivua yleisimmillä osoitteilla kuten /yhteystiedot.

Toinen hieman vastaava virhekoodi on 403. Tällöin sivu on olemassa kyseisellä polulla, mutta pääsy siihen on estetty. Sivu voi olla julkaisematon tai se saattaa kuulua sivuston sisäisen intran puolelle. Yleinen virheviesti tässä tapauksessa on hieman ehkä tyly “Pääsy kielletty”.

Millainen on hyvä 404-sivu

Hyvä 404-sivu tarjoaa muutakin kuin pelkän tervehdyksen. Sivua voi piristää teemaan sopivalla kuvalla ja siihen voi lisätä linkkejä sivuston tärkeimmille sivuille. ”Sivua ei löytynyt” -tekstiä kannattaa rikastuttaa esimerkiksi muuttamalla se muotoon ”Valitettavasti hakemaanne sivua ei löytynyt” tai ”Hups! Etsimäänne sivua ei löytynyt”. Siihen voi liittää kehotuksia siirtyä vaikkapa etusivulle tai valikosta toiselle alasivulle. Mikäli sivuston ja yrityksen luonne on muutenkin leppoinen, voi turvautua huumoriin, kuten Levykauppa-X loistavalla 404-sivullaan on tehnyt.

404- ja 403-sivujen sisältö kannattaa miettiä kohderyhmä mielessään. Verkkokaupassa sivulle voisi sijoittaa esimerkiksi sivustohaun ja uutuustuotelistauksen. Kauppakeskuksen 404-sivulle sopisi esimerkiksi tapahtuma- tai tarjouskampanjalistaus. Konsulttiyrityksen 404-sivulla toimisi linkki blogiin ja referensseihin. Yhteydenottolomakkeen sijoittaminen sivulle tarjoaa kävijälle mahdollisuuden kontaktiin, vaikka kävijä ei etsimäänsä tietoa löytänytkään. Varustelekan lupsakka 404-sivu tarjoaa kävijälleen useita neuvoja ja kehottaa kertomaan, mikäli rikkinäinen linkki on löytynyt sivuston sisältä. Erinomaista!

Hyvällä kuvituksella voi tehdä 404-sivusta kiinnostavan, jos kummempaa sanomista ei keksi eikä selkeitä linkitettäviä sivuja ole tarjota. Kuvien ja visuaalisten elementtien pohtimisessa kannattaa käyttää mielikuvitusta ja huumoria, sillä juuri oivaltava yrityksen luontoon ja 404-tulokseen hauskasti nivoutuva kuva voi jopa naurattaa pelkän harmituksen sijaan. Viihdesivusto 9Gag.orgin 404-sivulta löytyy sivuston ja tuloksen luonteeseen sopiva iso GIF-animaatio. HBO Nordicin sivustolla on Game Of Thrones -aiheinen näyttävä kuvitus. Pikaviestipalvelu Slackin 404-sivulle saattaa unohtua muutamaksi toviksi klikkailemaan interaktiivista metsämaisemaa. Jopa Suomen Poliisin poliisi.fi-sivuston 404-sivua on piristetty pienellä huumorilla.

404-sivu on sivuston ainoa julkisesti esillä oleva sivu, jonka sisältö kannattaa räätälöidä ainoastaan ihmiskävijät mielessään.

Ystävällinen viesti on vähintä, mitä voit tehdä

Jos huumori ei kuki, eikä sanomistakaan erityisesti keksi, kannattaa kuitenkin ehdottomasti tarkistaa 404-sivun sisältö ja panostaa sen viestiin edes vähän. Tavanomaisesti sivustoilla on olemassa jonkinlainen pelkistetty 404-sivu, jossa oletusteksti on lyhyt yksinkertainen lause, usein englanniksi “Page not found”. Teknisesti tämä tietysti ajaa asian ja on varsin riittävä esimerkiksi hakukoneiden boteille. Sivu ei kuitenkaan erityisesti kannusta etsimään tietoa sivuston sisäisesti ja kävijä saattaakin painua takaisin Googleen varsin nopeasti.

Kiinnittämällä huomiota 404-sivun ulkonäköön ja muuttamalla sivun teksti positiivissävytteiseksi, voi vähintäänkin antaa myönteisen mielikuvan yrityksestä. Pieni pahoittelu ei koskaan satuta ketään, joten ”Page not found” voisi olla vaikkapa ”Valitettavasti etsimääsi sivua ei löytynyt”. Drupalissa 404-sivun räätälöinti onnistuu vaivatta tekemällä tavanomaisesti sivustoilta löytyvällä Perussivu-sisältötyypillä yksinkertaisen sivun, joka asetetaan sivuston perusasetuksiin. Näin sivu noudattaa sivuston tyylejä ja sisältöä on helppo päivittää tarvittaessa. 

Jos sivustolla ei ole intraa tai muuta sisältöä, johon on muusta syystä rajattu pääsyä, voi kaksi kärpästä liiskata yhdellä iskulla, sillä samaisen 404-sivun voi asettaa myös 403-tulokseen näkyville. 403-tulos tarkoittaa piilotettua sivua ja tulee vastaan esimerkiksi tilanteissa, joissa sivu on poistettu julkaisusta. Sivu siis löytyy edelleen sivustolta, mutta siihen on pääsy ainoastaan sisäänkirjautuneilla kävijöillä. Kun 404- ja 403-tuloksiin käytetään samaa sivua, saa kirjautumaton kävijä ”Sivua ei löydy” -viestin, vaikka teknisesti haettu sivu olisikin kirjautuneille käyttäjille olemassa. Anonyymin kävijän kannalta tämä on jopa selkeämpää, kun sisältöön ei ole tarkoitus päästä.

404-sivu on sivuston ainoa ihmisille tarkoitettu sivu

Hakukoneoptimointi on modernien sivustojen ylläpidon ja suunnittelun kulmakivi, ja sisältöä usein jäsennellään ja kirjoitetaankin hakukoneet edellä. (Oletko koskaan miettinyt, miksi Ikea kertoo niin tunteikkaasti sohvapöytien sielunelämästä? Uskotellakseen Googlelle, että tämä sivu on se kaikista relevantein sohvapöydistä kertova sivu, jotta sivu nousisi korkeimmalle hakutulosten listalla ja päätyisit juuri Ikeaan ostamaan uutta sohvapöytää.) 

404-sivun sisältö sen sijaan ei Googlea kiinnosta pätkän vertaa, sillä hakukonebotit tarkistavat aivan ensimmäisenä sivun http-statuskoodin. Googlea kiinnostaa oikeastaan vain koodin 200-sivut eli normaalisti vastaavat sivut. Jos http-statuskoodi on jotain muuta, esimerkiksi 404 – sivua ei löydy tai vaikka 418 – olen teekannu, jättää botti sivun indeksoimatta ja siirtyy eteenpäin. Voidaankin siis sanoa, että 404-sivu on sivuston ainoa julkisesti esillä oleva sivu, jonka sisältö kannattaa räätälöidä ainoastaan ihmiskävijät mielessään.

Virhekoodi 404 muistuttaa meitä myös siitä, että internet on pohjimmiltaan ihmisen luoma ympäristö. Internet on täynnä inhimillisiä virheitä, turhautumista ja ärsytystä. Sivua ei löydy -tulos herättää ihmisissä tunnereaktioita - negatiivisia tai onnistuessaan positiivisia - luultavasti enemmän kuin mikään muu saatavilla oleva sivu yrityksen verkkosivuilla. Palvelinvirhe 404 on myös terminä levinnyt internetin ulkopuolelle fyysiseen maailmaan - se on yleisesti tunnettu vitsi, jota painetaan paitoihin, mukeihin ja huoneentauluiksi. 

Lähetä meille viesti

Form first
Form second
Checkboxes

Kun tilaat uutiskirjeemme, saat sen sähköpostiisi 4-6 viikon välein. Jos toivot yhteydenottoa, voimme olla sinuun yhteydessä puhelimitse tai sähköpostitse.
Lomakkeen lähettämällä hyväksyt tietosuojaselosteemme.

Tilaa blogimme sähköpostiisi tai kysy lisää