Sosiaalinen media on täynnä mahdollisuuksia yrityksille. Se on myös pullollaan kompastuskiviä ja kuoppia, joihin matka saattaa tyssätä. Näillä vinkeillä vältät pahimmat sudenkuopat!

Valitse somekanavat huolella

Vaikka käytössä olisi rajattomat resurssit sosiaalisen median läsnäoloon, ei yrityksen välttämättä kannata olla läsnä kaikkialla. Mitä pienemmät resurssit, sitä tärkeämpää on keskittyä muutamaan huolella valittuun kanavaan. Näin kanavat varmasti pysyvät aktiivisina ja sisältöön pystytään panostamaan.

Etenkin alkuun on syytä panostaa kunnolla niihin kanaviin, jotka ovat todennäköisimmät liidien tuottajat. Tässä kohtaa on palattava miettimään kohderyhmää: keitä tavoitellaan? Mitä sosiaalisen median kanavaa kohderyhmän edustajat käyttävät aktiivisesti? Missä he puolestaan vain käyvät silloin tällöin?

Tutustu valittuun kanavaan

Valitsitpa sitten yhden tai useamman kanavan, niihin on syytä tutustua huolella. Kaikkiin sosiaalisen median kanaviin liittyy omat käytäntönsä, jotka on hyvä tiedostaa hyvissä ajoin. Eri kanavissa toimii eri sisältö. Usein julkaisuihin liittyy joitain rajoitteita, kuten Twitterin merkkimäärä tai Facebookin mainoskuvien tekstirajoitus. Kannattaako kyseisessä kanavassa käyttää aihetunnisteita eli hashtageja? Millaisia kuvakokoja suositellaan käytettäväksi? 

Sosiaalisen median kanavat myös päivittyvät varsin tiuhaan tahtiin. Tähän on hyvä varautua, kun tekee suunnitelmia pidemmälle aikavälille: tänään toiminut ominaisuus ei välttämättä toimikaan parin viikon päästä.

Profiilin luominen ja ylläpito

Luo yritykselle tili ja täytä tarvittavat tiedot. Kiinnitä huomiota visuaaliseen ilmeeseen ja tekstisisältöön, jotta se on yhdenmukaista ja etenkin linjassa brändin kanssa. Hyvä yritysprofiili erottuu edukseen kilpailijoistaan, on ajan tasalla ja helposti tunnistettava, kenties jopa sympaattinen. Tunnistaako yrityksen näkemättä logoa ja nimeä? 

Facebookin osalta on suositeltavaa ottaa heti alusta asti käyttöön Facebook Business Manager ja hallinnoida yrityksen sivua ja mahdollista mainostiliä sen kautta. Facebook Business Managerin avulla hallintaoikeuksien jakaminen esimerkiksi mainostoimiston kanssa on helppoa ja turvallista. Sen käyttäminen myös vähentää riskiä jakaa henkilökohtaiseen profiiliin tarkoitettua sisältöä yrityksen sivulla.

Sosiaalinen media, blogi, Karhu Helsinki

Miksi aktiivisuus on tärkeää?

Rempallaan oleva, oman onnensa nojaan jätetty someprofiili on surullinen näky. Asiakkaana sellaiseen törmääminen ei vakuuta. Kannattaa siis varmistaa, että kaikissa kanavissa on ajantasaiset tiedot ja edes jotain toimintaa. Jos joku kysyy jotain, vastausta ei mielellään odotella viikkoja.

Ole interaktiivinen, mutta vältä ylilyöntejä. Pidä julkaisutahti kohtuullisena, jotta seuraajasi eivät menetä mielenkiintoaan tai hermostu liiallisesta informaatiotulvasta. Hyvää sisältöä voi harkitusti kierrättää, mutta liian usein saman jutun toistaminen vaikuttaa helposti spämmäykseltä.

Älä jätä arvosteluja huomiotta. Etenkin negatiiviseen palautteeseen asiallisesti vastaaminen on tärkeää, sillä se osoittaa, että asiakkaiden mielipiteestä välitetään ja huoli otetaan tosissaan. Parhaassa tapauksessa tilanne kääntyy lopulta positiiviseksi, kun asia hoidetaan kunnolla. Epäasiallinen kielenkäyttö ja trollit ovat asia erikseen.

Hyvä sisältömarkkinointi koukuttaa huomaamatta

Tarjoa potentiaalisen asiakkaasi kannalta oleellista sisältöä. Hyvän sisällön luominen vaatii aikaa, jotta se tarjoaa viihdettä, vastauksia tai ajateltavaa kohderyhmän jäsenelle tuntumatta liikaa mainokselta. Parhaimmillaan sosiaaliseen mediaan jaettu sisältö on tasapainoinen sekoitus opettavaista, inspiroivaa ja viihdyttävää sisältöä höystettynä mainoksilla.

Somejulkaisujen teemojen on kuitenkin sovittava brändiin ja yleisöön, samoin käytetyn kielen. On helppo sortua käyttämään liikaa jargonia tai slangia. Molemmat ääripäät ajavat tehokkaasti seuraajia pois, mutta oikein käytettyinä ajavat asiansa. Liian tekninen ja vaikeaselkoinen kieli on omiaan esimerkiksi asiantuntijuuden rakentamisessa, mutta on hyvä pitää mielessä, että tavoiteltu kohderyhmä ei välttämättä ole yhtä syvällä termien sokkeloissa. Yksinkertaisempikin sisältö on asiantuntijoille ymmärrettävää, mutta samalla kasvattaa myös tietoisuutta yrityksestä ja sen toimialasta suuremmalle yleisölle.

Lue lisää sisällöntuotannosta aiemmasta kirjoituksesta.

Markkinointi sosiaalisessa mediassa

Maksuton eli orgaaninen näkyvyys vähenee koko ajan. Miksi käyttää aikaa ja vaivaa hyvän sisällön tuottamiseen, jos sen näkee vain pieni kourallinen seuraajia, joista suurin osa on todennäköisesti omia työntekijöitä tai heidän sukulaisiaan? Hyvä sisältö ansaitsee enemmän silmäpareja, eikä niitä valitettavasti enää saada maksutta – ellei satu olemaan esimerkiksi suuri monikansallinen yhtiö. Toimivan somemarkkinoinnin peruste on pitkäjänteinen tekeminen, jonka avulla rakennetaan laadukas kohderyhmä.

Eri kanavilla on erilaiset käytännöt ja säännöt myös mainonnan suhteen. Esimerkiksi Facebookissa mainoksen kuvassa on hyvä olla mahdollisimman vähän tekstiä (mieluiten alle 20 % kuvan pinta-alasta). Facebook on myös erittäin tarkka tiettyjen sanojen ja tuoteryhmien mainonnan kanssa. Esimerkiksi "hengetön" tuotteen nimenä ei mene Facebookin tarkastuksessa läpi.

Sosiaalinen media vaatii perehtymistä, aikaa ja huolenpitoa. Vaivannäkö ja hyvä pohjatyö palkitaan!