Moni suomalainen yritys ylläpitää ja kehittää jonkinlaista oman median välinettä. Aikoinaan suosituin oma media oli asiakaslehti. Viime vuodet perinteisiä asiakaslehtiä on korvattu kiihtyvään tahtiin yritysblogeilla, verkkolehdillä, mediasivustoilla ja sisältöhubeilla. Näitä kaikkia yhdistää se, että sisällön jakelu tapahtuu digitaalisesti.

Me Karhu Helsingissä olemme konseptoineet, suunnitelleet ja rakentaneet useita oman median ratkaisuja. Eräs tuoreimmista on Cityscape, johtavan pohjoismaisen kauppakeskusyritys Cityconin digitaalinen sisältöpalvelu, jota käytän tässä kirjoituksessa esimerkkinä. Vastasimme Cityscapen määrittelystä, suunnittelusta ja rakentamisesta Cityconin viestintätiimin ja Milttonin tuottaman content hub -konseptin pohjalta. Myös Cityscape-nimi näki päivänvalon suunnittelutyömme tuloksena. Cityscapen sisältö on Cityconin oman tiimin käsialaa.

Kiinnostava oma media käsittelee muuta kuin yritystä itseään

Yrityksen omalla medialla on pitkäaikaiset menestymisen edellytykset vain, jos se on yrityksen keskeisten kohderyhmien silmissä aidosti kiinnostava. Yleensä keskeisin kohderyhmä ovat potentiaaliset ja nykyiset asiakkaat.

Aidosti kiinnostavaa sisältöä syntyy, kun yrityksen asiantuntijat kertovat kiinnostavalla tavalla oman alansa trendeistä ja ajankohtaisista keskustelunaiheista. Nämä löytyvät harvoin yrityksen sisältä, ainakaan pelkästään. Mitä suurempi osa oman median sisällöstä käsittelee yritystä itseään, sitä suuremmalla todennäköisyydellä se vaikuttaa sisäänpäin lämpiävältä ja yrityksen asiakkaiden silmin epäkiinnostavalta. 

Vaikka yrityksen tuotteet, asiakastarinat ja saavutukset olisivat kuinka kiinnostavia, ne eivät saa lukijaa palaamaan oman median äärelle toistuvasti läheskään niin todennäköisesti kuin tuoreet ja uudenlaiset näkökulmat koko toimialasta ja asiakkaita puhututtavista aiheista.

Selkeä sääntö: Ei yrityksen nimeä tai brandinimiä sisällön otsikoihin

Suosittelemme, että oman median sisällöissä fokuksen tulee olla muualla kuin yrityksessä itsessään. Cityconin Cityscape-artikkeleiden ja -videoiden sisällöntuotannossa on tehty selkeä linjaus: aiheen tulee käsitellä ensisijaisesti kaupan ja kaupunkien kehityksen ajankohtaisia teemoja eikä Cityconia itseään. Linjausta on vahvistettu sopimalla, ettei Cityconin tai sen omistamien kauppakeskusten nimien tule näkyä sisältöjen otsikoissa.

Se, että oma media ei käsittele yritystä itseään, ei tarkoita sitä, etteivät aiheet olisi yritykselle itselleen tärkeitä, päinvastoin. Omassa mediassa yrityksellä on erinomainen mahdollisuus tuoda esiin näkemyksiään omasta alasta ja siitä, mihin suuntaan he haluavat sitä kehittää. Ja vaikka sisällöissä oma yritys ei ole pääosassa, se voi esittää vakuuttavaa sivuosaroolia. Esimerkiksi Cityscape-artikkeleissa Cityconin omat kauppakeskukset tarjoavat hyviä case-esimerkkejä, kun lukijalle avataan vähittäiskaupan tuoreita trendejä.

Kun yrityksen oma media tarjoaa uudenlaista näkemystä toimialan ajankohtaisiin aiheisiin, vaikuttaa yritys automaattisesti oman alansa asiantuntijalta

Cityscape, Karhu Helsinki, blogikuva

Oma media on foorumi asiantuntemuksen esittelemiselle

Kun yrityksen asiantuntijat käsittelevät koko alaa ja asiakkaita kiinnostavia aiheita, oma media vahvistaa automaattisesti mielikuvaa yrityksestä alan asiantuntijana. Kukapa ei haluaisi vahvistaa tällaista mielikuvaa. Mielikuva asiantuntijuudesta luonnollisesti vahvistuu parhaiten, kun sisältö on laadukkaasti tuotettua ja kun se tarjoaa uusia näkökulmia alan teemoihin.

Mikäli oma media keskittyy yrityksen itsensä esittelyyn, jää myös asiantuntijamielikuva rakentumatta. Kuka tahansa osaa kertoa itsestään, mutta näkemyksellinen toimialasisältö edellyttää todellista alan tuntemusta.

Kiinnostava oma media on sosiaalisen näkyvyyden kasvualusta

Toimialan teemoihin ja asiakkaita puhututtaviin aiheisiin keskittyvällä oman median sisällöllä on hyvät edellytykset saada näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa. Jos asiakkaasi lukee toimialan trendejä ajatuksia herättävästi kuvaavan artikkelin, hän jakaa sen huomattavasti todennäköisemmin kuin yrityksesi palveluista kertovan jutun. 

Toimialasta kertova sisältö mielletään neutraaliksi ja sen jakaminen luontevaksi. Yritystä itseään käsittelevä sisältö tulkitaan myynnilliseksi ja kynnys sen jakamiseen on luontaisesti korkeammalla. Myös yrityksen oma henkilökunta jakaa sosiaalisen median kanavissaan mieluummin neutraalia asiantuntijasisältöä kuin vaikkapa asiakastarinoita, joissa on tyypillisesti myynnillinen ote.

Mukava bonus: Toimialasta kertova oman median sisältö nousee esiin hakukoneissa

Kun oman median sisältö käsittelee asiakkaita kiinnostavia ja koko toimialaa käsitteleviä ajankohtaisia aiheita, on sillä olennaisesti paremmat mahdollisuudet nousta hyvään hakukonenäkyvyyteen kuin yritystä itseään käsittelevällä sisällöllä. 

Omaa mediaa kannattaa hyödyntää myös hakukonenäkyvyyden vahvistamisen välineenä

Jos teema X kiinnostaa asiakkaita, he suurella todennäköisyydellä myös tekevät sitä koskevia Google-hakuja. Kun omaan mediaan onnistuu tuottamaan sisältöä, joka antaa kattavasti vastauksia teemaa koskeviin kysymyksiin, voi se auttaa vahvistamaan yrityksen koko verkkosivuston näkyvyyttä hakukoneissa. 

Esimerkiksi oman verkkosivustomme Karhulla on asiaa -blogin osuvimmat toimialan ajankohtaisia teemoja kuvaavat artikkelit ovat kuukaudesta toiseen kymmenen kärjessä, kun listaamme sivustollemme eniten maksutonta hakukoneliikennettä tuovia sivuja.


Me Karhu Helsingissä olemme innostuneita määrittelemään, suunnittelemaan ja rakentamaan toimivia oman median ratkaisuja. Ota meihin yhteyttä, kerromme mielellämme lisää.