Vuosi sitten kristallipallosta kurkistivat GDPR, videoiden yleistyminen, ääniohjaus ja IoT. Lakimuutoksista selvittiin ja henkilökohtaisen datan käsittelyssä suunta on oikea. Videot ovat yleistyneet etusivujen paraatipaikoilla ja yhä useammasta aiheesta voi opiskella liikkuvan kuvan välityksellä. Internet-of-things säilyi hype-terminä, muttei oikein konkretisoitunut käytännön arkeen. Ääniohjaus sen sijaan yleistyi vuoden 2017 aikana maailmalla 60 prosentilla, mutta Suomessa monimutkainen kielemme on hidastanut tekniikan leviämistä ja muutos esim. hakukäyttäytymisessä on ollut pieni. Seuraamme innolla, milloin Siri ja kumppanit ottavat suomen kieliopin haltuunsa.

2019 tulee olemaan käyttäjäkokemuksen vuosi: nopeat ja ilmavat verkkosivut palvelevat laadukkaalla ja osuvalla sisällöllä, jota tukevat yksinkertaiset, mutta lisäarvoa tarjoavat robottikeskustelut. Tässä näkymme webin trendeistä ensi vuodelle.

Sisällön räätälöinti tuottaa tyytyväisiä kävijöitä

Enää ei kaikille-kaikkea, vaan pienistä vihjeistä päätellen kullekin kävijälle räätälöity kokemus. "Tervetuloa takaisin. Haluatko jatkaa artikkelista, johon viime kerralla jäit?" Tälle kävijälle lisää videosisältöä. Tuo taas on tutkinut eniten tuoteperhettä C, ehdotetaan yhteydenottolomakkeella juuri tuon alan asiantuntijaa.

Ihmiset arvostavat henkilökohtaisuutta ja omien tarpeidensa huomioimista. Kun tuotekatalogiin lisätään mahdollisuus rajata valikoimaa omien kriteereiden perusteella, massasta nousevat esiin helmet, joiden hankinta on jo paljon todennäköisempää. Vielä askel henkilökohtaisempaan suuntaan päästään tuote- tai palveluräätälöijällä, jossa t-paidasta, siivouspalvelusta tai puhelinliittymästä saa muokattua haluamansa.

Cinemagraphyt ja minianimaatiot

Cinemagraphyt, nuo tavallisilta valokuvilta vaikuttavat, mutta pienen animaation sisältävät kuvat tarraavat kävijän huomion entistä useammin. Oikein käytettynä ne nostavat sisällön massasta. Elävä yksityiskohta kiinnittää huomion ja houkuttelee katsomaan pidempään.

Esimerkki-cinemagraphy
Gilt Taste

Vielä laajemmassa käytössä ovat animoidut gif-kuvat, joita löytyy niin Whatsappin chat-ikkunasta kuin osana asiallista infografiikkaa. Niitä voidaan hyödyntää elävöittämässä uutiskirjeitä, selventämässä käyttöohjeita tai painottamassa viestiä sosiaalisessa mediassa.

Esimerkki Moon uutiskirjeestä
Moo
Webin trendit 2019, blogi, Karhu Helsinki

Koneäly löytää paikkansa

Älykkäistä jääkaapeista on meuhkattu pitkään, mutta kuka oikeasti tarvitsisi sellaisen? Paljon luontevammin koneäly löytää paikkansa verkkosivujen asiakaspalvelu-bottina tai ennen ihmiskontaktia tapahtuvana esiselvittäjänä. Nämä arjen pienet apurit eivät ole koskaan sairaslomalla, palvelevat yhtäaikaisesti rajatonta määrää asiakkaita ja ovat nopeita.

Ensimmäisenä näihin apureihin on törmännyt ruudun alakulmasta ponnahtavina chat-ruutuina, jotka ovat muutamalla kysymyksellä selvittäneet kävijän tarpeita ja ohjanneet päätelmien perusteella oikeaan suuntaan. Jatkossa vastaava kyselijä integroituu sivujen varsinaisen sisällön keskelle ja esim. yhteydenottolomakkeen portinvartijaksi.

Sisältö edellä

Kun 10-luvun jälkipuolisko on meuhkattu mobile-first –ajattelusta, uskomme ja toivomme jo ensi vuonna voittavan ajatuksen suunnitella verkkopalvelut sisältö edellä. Viis päätelaitteesta ja esitystavasta, ne on helpompi huomioida, kun sisältö on mietitty kunnolla. Ei sivustosuunnittelua enää lorem ipsum -teksteillä, vaan oikealla sisällöllä! Yleensä vanhalta sivustolta löytyy tarvittava materiaali ja jos ei löydy, kilpailijalta hyvinkin. Suunnitteluvaiheessa ei haittaa, vaikka sisältö ei ole lopullista, yleensä se kuitenkin kehittyy projektin edetessä.

Onko verkossa käytetty kieli yrityksen sisäisillä termeillä viestivää, vai pohjaako se asiakkaiden käyttämiin termeihin? Unohdetaan sisäiset jargonit ja historiallisiin syihin perustuvat tuotehierarkiat. Vaihdetaan niiden tilalle termit, joilla alan asiakkaat hakevat ja esitetään tuotteet asiakkaan tarpeista lähtien. Tulokset voi lukea välittömästi kävijäanalytiikasta.

GDPR-huuman jälkeen näkökyky alkaa palautua ja evästeilmoitukset palaavat järkeviksi. Koska viimeksi luit ruudun alareunaan ilmestyneen palkin ennen OK-napin klikkaamista? Tietosuoja-asetusta on kuluneen vuoden aikana opittu ainakin Suomessa tulkitsemaan järkevämmin ja ensi vuonna päästään toteuttamaan.

Nopeus on valttia

Verkkoyhteyksien nopeuksiin ei arkikäytössä tarvitse enää kiinnittää huomiota ja mobiililaitteille vilautellaan jo 5G-verkkoja. Kuluttajille seuraavan sukupolven matkapuhelinverkkoa ei vielä ole tarjolla, mutta DNA on luvannut palvelut käyttöön ensi vuonna. Silti vielä monen vuoden ajan sivuston koolla on väliä. Kun poistuu kasvukeskusten ulkopuolelle, mobiiliyhteyksien nopeudet putoavat nopeasti ja liikuteltavien bittien määrällä on väliä. Odottelua sietää vain valtion palveluissa, joissa ei ole kilpailua ja mahdollisuutta vaihtaa nopeammin vastaavaan.

Nopeus saavutetaan helpoiten sivustojen yksinkertaisuudella. Vuonna 2019 tyhjän pinnan määrä kasvaa, käytännöllisyys ja helppous lisääntyvät. Näyttävät fontit ja isot otsikot kiinnittävät huomion. Tekniikan puolella yleistyvät erilaiset Cloudflaren kaltaiset välimuistipalvelut, jotka nopeuttavat käyttäjän kokemusta, eikä maantieteellisellä sijainnilla ole enää suurta väliä.

Maksamisen monet keinot

Mobiilimaksaminen on yhä yleisempää. Suomessa verkkokaupoista ostavista 46 % tekee ostoksia kännykällä. Vaikka Suomessa kaikista verkkomaksuista vielä alle 1 % tehdään nimenomaan siihen suunnitellulla välineellä, kuten Apple Payllä tai Mobile Paylla, niiden käyttö kasvaa vauhdilla. "Ostoprosessin helpottaminen asiakkaalle on tärkeää: esimerkiksi maksukortin tiedon tallentaminen voi johtaa uuteen ostoon myöhemmin." vinkkaa Markus Laurio Paytrailin katsauksessa.

Näitä aiheita olemme seuranneet kahvipöytäkeskusteluissamme. Vuoden päästä nähdään, mihin osui ja upposi.

 

Ps. Toimitko vaikuttajamarkkinoinnin parissa? Kurkkaa Avidlyn tuore katsaus alan trendeihin vuodelle 2019.