Usein digitaaliselta markkinoinnilta odotetaan nopeita tuloksia ja suoranaisia ihmeitä. Yhdessä yössä, viikossa tai kuukaudessakaan ei yleensä mullisteta maailmaa. Hyvä aikomus ei valitettavasti riitä, ei edes lyhyt spurtti. Avain onneen on pitkäjänteisyys ja suunnitelmallisuus.

Suunnittele 

Liian usein viestintä ja markkinointi ovat muun toiminnan sivutuotteita, jotka hoidetaan vasemmalla kädellä oman työn ohessa. Myyntiä halutaan lisää, mutta kaikilla on jo kädet savessa, eikä kukaan ehdi ”siellä somessa pyöriä”. 

Kannattaa kuitenkin pysäyttää dreija hetkeksi ja ottaa aikaa markkinointistrategian miettimiseen. Kohderyhmän määritteleminen auttaa jo pitkälle. Keitä markkinoinnilla tavoitellaan ja miksi? Kuka pitää ohjat käsissä ja huolehtii, että suunnitelmat toteutuvat ajallaan? Kuka hoitaa käytännön toteutuksen, kirjoittamisen, kuvaamisen ja huolehtii, että mahdollisiin kysymyksiin vastataan? Kenen vastuulla on olla selvillä kanavien uusimmista trendeistä, muutoksista ja mahdollisuuksista? 

Älä kuitenkaan ahnehdi liikaa, vaan mieti, mikä on realistista käytettävissä olevien resurssien rajoissa. Kaikkien keinojen ja kanavien käyttäminen ei edes välttämättä ole tarpeellista: jos kohderyhmä ei ole Snapchatissa, kannattaako teidänkään olla?

Asetu asiakkaan näkökulmaan

Mistä halutun kohderyhmän tavoittaa? Millainen sisältö heitä palvelee ja kiinnostaa? Vastaukset vaihtelevat myös ostosuppilon vaiheen mukaan. Tietoisuus tarpeesta ohjaa kenties hakukoneen kautta nettisivuille, mikä johtaa uutiskirjeen tilaamiseen, somessa seuraamiseen tai blogin lukemiseen. Vakuuttava ja hyödyllinen uutiskirje tai somepostaus edesauttaa harkintaa ja vertailua, joka voi johtaa yhteydenottoon ja lopulta ostopäätökseen.

On helppo kirjoittaa siitä, mikä itseä kiinnostaa tai ylistää omia tuotteita ja palveluita. Aina on kuitenkin syytä pitää mielessä kohderyhmä. Mitä asiakas tästä saa? Miksi hän lukisi tai katsoisi tämän, ehkä jopa jakaisi omassa somekanavassaan? 

Sisällöntuotanto, blogikuva

Panosta laatuun

Sisällöntuotantoon kannattaa käyttää aikaa ja resursseja, sillä laadukkaasta sisällöstä pitävät asiakkaiden lisäksi myös hakukoneet. Kieliopillisesti oikein kirjoitettu teksti antaa ammattimaisemman kuvan kuin kirjoitusvirheitä vilisevä sekasotku. Kuvien ja visuaalisuudenkin päälle olisi hyvä ymmärtää, sillä esimerkiksi huonolaatuinen, väärin rajattu tai muuhun sisältöön mitenkään liittymätön kuva ei auta erottumaan joukosta. Lue myös, miten kuvat tekevät nettisivusta koukuttavan

Kontekstinkin huomioiminen on tärkeää: ei ole ideaa tuutata identtistä sisältöä kaikkialle. Jokaisen sisällön kohdalla pitäisikin pohtia, missä kanavassa se kannattaa julkaista ja vaatiiko kanavasta toiseen vaihtaminen sisällön muokkaamista. Esimerkiksi suositellut julkaisujen kuvakoot eroavat eri sosiaalisen median kanavissa toisistaan.

Karsi rönsyt, keskity olennaiseen

Rajallisten resurssien vuoksi monelle tulee eteen valinta, missä kanavissa ollaan ja mihin panostetaan. Tämä koskee markkinoinnin lisäksi muitakin toiminnan osa-alueita, mutta pitkälti kaikkeen voi soveltaa otsikon ohjetta: sakset käteen ja rönsyjä karsimaan. Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty, sillä hyvää suunnitelmaa on helppo seurata. Kun sisältöaiheet, kohderyhmät, kanavat ja julkaisuaikataulu on mietitty, niiden miettimiseen ei tarvitse uhrata aikaa. Näin myös varmistetaan, että kaikki kanavat pysyvät ajan tasalla ja sisältö on mielenkiintoista, laadukasta ja linjassa brändin kanssa.

Kaikki markkinoinnissa ja viestinnässä käytettävät kanavat on muistettava pitää ajantasalla. Mikään ei ole ärsyttävämpää kuin löytää etsimänsä vastaus ja todeta, että se on vanhentunut tai huomata, että nettisivuilla oleva tieto eroaa Facebookin vastaavasta. Kumpaa asiakas siis uskoo? Luultavasti etsii toisen palveluntarjoajan, jonka viesti on yksiselitteisempi.

Aitous ja brändin oma ääni, tone of voice, ei silti saisi jäädä ammattimaisen kliinisyyden jalkoihin. Sisällön tuottaminen vaatii monen asian tasapainottelua yhtä aikaa.