Kuulin aikoinaan termin ”management by jankuttaminen”, joka tuli nyt mieleeni lueskellessani vuodenvaihteen jälkeen ilmestyneitä artikkeleita hakukoneoptimoinnin trendeistä vuodelle 2018. Kirjoitukset ovat olleet hyviä, ei siinä mitään, mutta niissä toistuvat suurelta osin samat asiat vuodesta toiseen. Poimin tähän kolme aihetta, joista myös Google on jankuttanut jo pitkään. Vanha viidakon sanonta kuuluu, että kun Google puhuu, niin silloin on syytä kuunnella.

1. Sivun latausnopeus

Ihmiset ovat kärsimättömiä, hermot eivät kestä odotella sivun latautumista kovinkaan kauan. Mielessä on ollut kysymys, johon haetaan vastausta, ja ellei valittu sivu lataudu tarpeeksi nopeasti, niin helposti lähdetään etsimään vastausta muualta ja sivusto menettää näin liikennettä.

Hitaat nettisivut eivät vain yksinkertaisesti ole suosittuja kävijöiden tai hakukoneiden näkökulmasta. Sivun latausnopeus kuuluu hyvään käyttäjäkokemukseen, jota odotetaan kaikilta sivustoilta.

Googlen mielestä hyvä sivun latausnopeus on enintään 3 sekuntia. Google on myös ilmoittanut suoraan, että heinäkuusta 2018 alkaen sivujen latausnopeus vaikuttaa mobiilihakujen hakutuloksiin. Nopeammat sivut saavat etulyöntiaseman ja voivat sijoittua mobiilihauissa paremmin.

Sivuston mobiiliystävällisyys ja turvallisuus on entistä tärkeämpää.

Karhu Helsinki tekee hakukoneystävällisiä nettisivuja

2. Mobiilin ja äänihaun merkitys korostuu

Älypuhelimet ovat vallanneet markkinat ja nettiä käytetään jo enemmän puhelimella kuin tietokoneilla. Hyvään käyttäjäkokemukseen kuuluu myös mobiiliystävällisyys eikä sivuston omistajalla enää oikeastaan ole muuta vaihtoehtoa kuin rakentaa responsiiviset sivut. Ja kuten edellä jo mainittiinkin, mobiiliystävällisyys on hakutulosten järjestykseen vaikuttava tekijä. Google on siirtymässä mobiili-indeksointiin.

Uudet puhelimet tottelevat hyvin puhekomentoja ja jokaisen uuden laitesukupolven mukana puheohjaus kehittyy. Myös nettiä voi selata puhumalla: äänihakua koskeva artikkelimme on ilmestynyt noin vuosi sitten, mikäli haluat lukea aiheesta lisää. Sen lisäksi, että äänihaku on nopeampi hakutapa, äänihaut sisältävät usein myös yksityiskohtaisempia kysymyksiä, koska ihmiset puhuvat eri tavalla kuin kirjoittavat. Sivujen sisällössä olisi siksi hyvä käyttää keskustelunomaisia lauseita ja sanoja.

3. Sisältö, sisältö, sisältö

Meillä Karhussa ei oikeastaan mistään puhuta niin usein asiakkaiden kanssa kuin sivujen sisällöstä: minkälaista on hyvä sisältö, kuinka paljon yhdellä sivulla pitäisi olla tekstiä ja miksi tekstiä ylipäänsä pitää olla.

Googlen elämäntehtävä on tuottaa jokaisella hakukerralla mahdollisimman relevantteja hakutuloksia. Hyvän hakukokemuksen lisäksi on alettu puhua hakuelämyksestä. Google haluaa ymmärtää haun merkityksen: mitä kävijä tarkoittaa hakukenttään kirjoittamallaan asialla. Vastauksena hakuun se antaa listan turvallisista sivuista (SSL-suojaus), joilla sen mielestä haettua asiaa käsitellään asiallisesti ja monipuolisesti ja jotka vastaavat hakijan kirjoittamaa tai tarkoittamaa hakua.

Yleensä asioita ei voi käsitellä perusteellisesti kovin lyhyessä tekstissä, joten tekstille tulee pituutta ihan luonnostaan. Harvempi meistä alkaa lukea netissä tekstiä järjestelmällisesti yhdellä istumalla alusta loppuun asti heti sivulle tullessaan. On ystävällistä lukijaa kohtaan tehdä lyhyehköjä kappaleita, käyttää väliotsikoita, bullet-point listoja, lihavointeja ja muita keinoja, joilla tekstistä saa lukijalle helposti silmäiltävää. Ja vaikka ihmissilmä ei koskaan koko sivun tekstimäärää lukisikaan, hakukone lukee sen kyllä.

Tekstin pituudesta on liikkeellä monia mielipiteitä, vähimmäismääräksi annetaan usein mitä tahansa 300-1000 sanan välillä. Tekstin määrää säätelee tavallaan myös sen tyyppi, blogipostaukset ovat usein helposti tiukkoja asiatekstejä pidempiä. Karhu on pitänyt ohjenuoranaan vähintään 300 sanaa.

Kun teksti on valmis ja lukijaystävällinen, se kannattaa lopuksi vielä tarkistaa SEO-hattu päässä eli varmistaa, että sivun tärkein avainsana on sijoitettu oikeisiin paikkoihin.

Kun sisältö on tarpeeksi laadukasta, se kestää aikaa ja Googlen algoritmipäivityksiä. Hyvien hakutulossijoitusten varmistamiseen ei ole mitään muuta keinoa kuin hyvin tehty sisältö.