Kuumakartta (heat map) auttaa selvittämään, miten kävijät ovat vuorovaikutuksessa sivuston kanssa, mitä he klikkaavat tai eivät klikkaa. Tulokset esitetään visuaalisessa muodossa, mitä enemmän jotakin kohtaa on klikattu, sitä punaisempana se näkyy.

Kuumakartta-analyysi on hyödyllinen silloin, kun halutaan tietää mitä kävijä sivustolla tekee. Analysointi on paikallaan erityisesti ennen sivustouudistuksen aloittamista tai kun halutaan parantaa konversiota. Vaikka analytiikkatyökalut, kuten Google Analytics, antavat paljon dataa sivustosta, kuumakartta tekee datasta visuaalista, jolloin tulosta on helppo silmäillä.

Suosittuja kuumakarttatyökaluja ovat esimerkiksi HotJar ja Crazy Egg.

Kuumakartta auttaa sisällön kehittämisessä

Kuumakartan avulla voidaan kehittää sivujen sisällön sijoittelua ja tehdä siitä myyvempi. Se voi esimerkiksi paljastaa, että kävijät yrittävät klikata sivullasi asioita, jotka eivät ole linkkejä. Tärkeää on myös löytää sivulta ne kohdat, joita kävijä ei klikkaa. 

Jos yhdelle sivulle on sijoitettu eri paikkoihin kaksi samalle sivulle johtavaa linkkiä, analytiikka ei kerro kumpaa niistä klikataan enemmän. Tyypillinen käytännön esimerkki tällaisesta tilanteesta on sivu, jossa päänavigaation lisäksi on samoja linkkejä myös sivun alereunan ns. footerissa. Kuumakartan avulla voidaan kätevästi selvittää kummat linkit ovat suositumpia. Tulokset ovat joskus yllättäviä.

Kuumakartta näyttää mitä kävijät klikkaavat sivullasi. Tärkeää on myös selvittää, mitä he eivät klikkaa.

Kuumakarttakuva Karhu Helsingin Drupal sivusta pöytäkonenäkymässä

Sivujen vierittäminen

Kuumakarttatyökalut antavat tietoa myös sivujen vierittämisestä. Vierityskartan (scroll map) avulla nähdään kuinka pitkälle kävijät vierittävät sivua ja missä vaiheessa he eivät enää ole kiinnostuneita ja tippuvat pois. Tämä on hyödyllistä analysoitaessa pitkiä lomakesivuja tai laskeutumissivuja, joilla on paljon (pitkästi) sisältöä.

Mobiililaitteiden käytön yleistymisen myötä ihmiset ovat tottuneet vierittämään sivuja. Kuitenkin voidaan yleisesti ottaen sanoa, että mitä pidempi sivu, sitä vähemmän kävijöitä vierittää sivun loppuun asti. Se sisältö, johon kävijöiden erityisesti toivotaan kiinnittävän huomioita, kannattaa sijoittaa sivulla mahdollisimman ylös.

Minkälaisia sivuja analysoidaan ja kuinka kauan se kestää

Tyypillisesti kuumakarttaa käytetään apuna etusivun ja tuotesivun analysoinnissa silloin, kun halutaan parantaa sivuston tuottoa tai ennen sivustouudistuksen aloittamista. Vaikka kaikki kävijät eivät aina välttämättä käy etusivulla, on se silti tärkeässä roolissa kävijän ohjaamisessa eteenpäin sivustolla. Tuotesivun analysointi on luonnollisesti tärkeää myynnin kasvattamisen näkökulmasta.

Kuumakarttamittauksen kesto riippuu sivuilla kävijöiden määrästä. Jotta kävijöiden käyttäytymisestä saadaan luotettavaa tietoa, tarvitaan mitattaville sivuille noin 2000-3000 sivun katselua.  Riippuu täysin sivuston kävijämääristä kuinka kauan tuon määrän kerääminen kestää. Usein mittausjakson kesto on välillä kaksi viikkoa ja kuukausi.

Mittaukseen tarvitaan käytettävästä järjestelmästä saatava koodinpätkä, joka on helppo asentaa mitattavalle sivulle joko suoraan sen lähdekoodiin tai Google Tag Managerin avulla.

Me Karhu Helsingissä teemme nettisivujen käyttäjätutkimuksia, joissa käytetään apuna myös kuumakarttaa ja vierityskarttaa.

Lisää aiheesta täällä: Kysy käyttäjiltä, miten nettisivuja kannattaa uudistaa