Vuonna 2015 mobiililaitteilla tehtyjen Google-hakujen määrä ylitti tietokonehakujen määrän. Samana vuonna Google teki algoritmimuutoksen, joka suosii mobiiliystävällisiä sivustoja mobiilihakutuloksissa.

Seuraavaksi Google on muuttamassa tapaa, jolla se indeksoi hakutuloksia. Näillä näkymin vuonna 2018 käyttöön tuleva ’Mobile First’ mobiili-indeksointi järjestää hakutulokset sivustojen mobiiliversioiden perusteella.

Algoritmi siis määrittelee sivustojen järjestyksen hakutuloksissa ensisijaisesti mobiililaitteille tarjottavan sisällön perusteella riippumatta siitä tehdäänkö haku tietokoneella vai mobiililaitteella.

Miten mobiili-indeksointiin voi valmistautua?

Mikäli sivustosi ei vielä ole responsiivinen on aika toimia. Nykyään ei juurikaan enää tehdä erillisiä mobiilisivustoja, vaan sivustot uudistetaan suoraan responsiivisiksi. Tällöin sivusto mukautuu automaattisesti käytettävän päätelaitteen ruudun kokoon. Tästä on etua myös sivuston päivittäjille, koska sama sisältö voidaan näyttää kaikille kävijöille eikä sitä tarvitse erikseen luoda mobiiliversiota varten.

Tätä Googlen testiä voit käyttää apuna selvittäessäsi onko sivustosi sopiva mobiililaitteille.

Mikäli sivustoa aletaan uudistaa siihen kannattaa varata aikaa noin 6-9 kuukautta. Toteutusaika vaihtelee hieman riippuen sivuston koosta (sivujen määrästä) ja uudistuksen laajuudesta. Lähes poikkeuksetta uudistusprojekteissa halutaan päivittää myös sivuston visuaalinen ilme. Usein myös sivuston rakenne ja sisältö uudistetaan hakukoneystävällisemmäksi.

Valmistaudu mobiili-indeksointiin

Miksi mobiilihakutuloksissa on tärkeää näkyä?

Orgaaninen (maksuton) hakukoneliikenne on keskimäärin yli puolet sivuston koko liikenteen määrästä. Puhelinta taas käytetään paljon tiedonhakuun. Älypuhelin on 73 %:lla suomalaisista eli käytännössä netti on mukana koko ajan ja liikkeellä ollessa sitä käytetään ennen kaikkea matkapuhelimella. 65 % on käyttänyt internetiä matkapuhelimella kodin ja työpaikan ulkopuolella. (Tilastokeskus 2016)

Mikäli sivusto ei sijoitu hyvin mobiilihakutuloksissa, potentiaalisia kävijöitä ja asiakkaita pääsee paljon karkuun. Google ei ole täysin hylkäämässä vain tietokonekäyttäjille suunnattuja sivustoja, mutta tuleva tapa järjestää hakutulokset perustuu siis nimenomaan sivuston mobiililaitteille tarjottavaan sisältöön. Jos sivustosta ei ole mobiililaitteilla toimivaa versiota, se alkaa pudota hakutuloslistalla alemmaksi.

Muuta kiinnostavaa luettavaa:

Koko kansan tavoittaa pian vain mobiilissa

Hakukoneoptimointi sivustouudistuksen lähtökohtana

Google Webmaster Central Blog