E.Ahlström Oy, Suomen ykkönen ravintoloiden keittiö- ja kattaustarvikkeiden kaupassa, uudisti verkkokauppansa Drupal Commerce -alustalle. Digitoimisto Karhu Helsinki Oy vastasi kaupan suunnittelusta ja rakentamisesta.

Verkkokaupan uudistus kannatti. Ensimmäisen 12 kuukauden aikana E.Ahlströmin myynti verkossa kasvoi 74 % edellisvuodesta. Yhtiöllä on online-kaupassa pitkät perinteet - nettikaupan ensimmäinen versio avattiin jo vuonna 2005.

Sujuva käyttökokemus kasvattaa myyntiä

”Verkkokaupan uudistus oli mittava projekti, jossa sekä konsepti, ilme, rakenne että tekniikka tehtiin uusiksi” kertoo Petri Nupponen, E.Ahlström Oy:n toimitusjohtaja. "Erityisen paljon laitettiin paukkuja käyttökokemuksen parantamiseen” Nupponen jatkaa. "Halusimme että tuotteiden löytäminen on nopeaa, ostoprosessi sujuva ja kaupan ilme tyylikäs. Asiakkailta saatu palaute ja myynnin kova kasvu kertovat, että olemme onnistuneet.” Nupponen arvioi, että helppokäyttöisyys ja nopeus ovat ravintola-alan verkkokaupassa suuressa roolissa. ”Alan ihmisillä on aina kiire ja tietotekniikka on harvalla lähellä sydäntä."

Verkkokauppa keskustelee ERP-järjestelmän kanssa

Verkkokaupassa on kaksisuuntainen integraatio E.Ahlströmin käytössä olevaan ERP-järjestelmään. Tuotetiedot ja hinnat päivittyvät ERP:stä automaattisesti verkkokauppaan ja kaupan tilaukset palautuvat ERPiin, jossa niitä käsitellään samalla tavalla kuin muitakin tilauksia.

ERP-integraation ansiosta kauppa yhdistyy saumattomasti E.Ahlströmin normaaleihin liiketoimintaprosesseihin. "Verkkokauppa tuo meille jatkuvasti lisää myyntiä ja tehokkaiden prosessien ansiosta kulumme pysyvät aisoissa” Petri Nupponen toteaa. ERP-integraatio on toteutettu tavalla, jonka ansiosta taustajärjestelmä voidaan vaihtaa joustavasti, kun sen aika on.

Premium-asiakkailla omat tuotevalikoimat ja hinnoittelu

Verkkokauppa on kaikille avoin, mutta E.Ahlströmin tärkeimmät, eli ns. Premium-asiakkaat, saavat myös verkkokaupassa erityispalvelua. Kullakin Premium-asiakkaalla on verkkokaupassa oma tuotevalikoimansa. Myös hinnoittelua voidaan tehdä asiakaskohtaisesti. Tuote- ja hintatiedot hallitaan ERPissä ja ne siirtyvät sieltä verkkokauppaan.

Asiakas näkee kaupassa juuri ne tuotteet, jotka hän on valinnut käytettäväksi omassa ravintolassaan tai ketjussaan. Ostaminen helpottuu ja nopeutuu olennaisesti, kun kauppa tarjoaa älykkäästi oikeita tuotteita.

Drupal Commerce -verkkokauppa ja nettisivut ovat yksi kokonaisuus

E.Ahlströmin verkkokauppa on rakennettu avoimen lähdekoodin Drupal Commerce -järjestelmällä. Drupal on maailman suosituimpiin kuuluva julkaisujärjestelmä ja Commerce sen verkkokauppaympäristö. 

"Drupal Commerce eroaa useimmista verkkokaupparatkaisuista siinä, että samalla järjestelmällä voidaan luoda ja hallinnoida sekä verkkokaupan tuotteita, että muuta digitaalista sisältöä” kertoo E.Ahlströmin verkkokaupan rakentaneen Karhu Helsingin toimitusjohtaja Timo Salminen. "Kauppa ja brandia rakentava markkinointisisältö muodostavat yhtenäisen kokonaisuuden ja kaikkea hallinnoidaan samoilla helppokäyttöisillä työkaluilla” Salminen jatkaa.

Järjestelmä ei aseta rajoituksia kaupan visuaalisuuden ja käyttökokemuksen suunnittelulle. Drupal Commerce on käytössä kymmenissätuhansissa verkkokaupoissa ympäri maailman. Sitä käyttävät mm. Cartier, Decathlon, Humac ja Lush Cosmetics.

Verkkokaupan asiakkaille luvassa uusia ominaisuuksia

E.Ahlström ja Karhu Helsinki tuovat verkkokauppaan uusia ominaisuuksia säännöllisillä kehityssprinteillä. Kehittämisessä keskitytään ominaisuuksiin, joita E.Ahlströmin asiakkaat toivovat. Jatkossa verkkokaupassa pääsee mm. kokemaan ja ostamaan ravintolan kaikki tarvikkeet ja sisustuksen sisältäviä valmiita tuotekokonaisuuksia. Kehittämistä on hyvä tehdä, kun tekninen pohja ja käyttökokemus ovat kunnossa ja asiakkaat tyytyväisiä.

 

Lisätiedot

E.Ahlströmin toimitusjohtaja Petri Nupponen, p. 040 709 3314

Karhu Helsingin toimitusjohtaja Timo Salminen, p. 050 518 0085

 

E.Ahlström Oy

E.Ahlström on Suomen johtava kattaus- ja keittiötarvikkeiden sekä ravintolakalusteiden tukkuliike. Olemme luotettava yhteistyökumppani HoReCa- ja julkisen sektorin ammattilaisille Suomessa ja Baltiassa. Asiakkuuksiamme löytyy julkishallinnon vaativista ruokahuoltoyksiköistä nykyaikaisiin huoltamoravintoloihin, pienistä huipputason gourmet-ravintoloista viiden tähden hotelleihin.

Karhu Helsinki Oy

Karhu Helsinki on kaupungin sympaattisin digitoimisto. Olemme rakentaneet suomalaisten yritysten digitaalista liiketoimintaa yli 20 vuotta. Teemme nettisivustoja ja digitaalista markkinointia, jotka kasvattavat asiakkaidemme myyntiä ja alentavat kuluja. Yli 90 % asiakkaistamme suosittelee meitä kollegalleen. Tärkein työvälineemme on Drupal. Osuus projekteistamme lahjoitetaan WWF:n työhön jääkarhun ja arktisten alueiden suojelemiseksi. Asiakkaitamme ovat mm. Paulig, Unilever, SAK, Sodexo, Suomen Palloliitto, CWT Kaleva Travel, Suomen Kennelliitto, Rocla, Olympiastadion, Suomen Kansallisooppera, Wihuri ja Säteilyturvakeskus.