Asumisen palveluita ja vuokra-asumista tarjoava Aspa julkaisi uuden Aspa.fi-verkkosivuston, jota kuka tahansa voi käyttää. Saavutettavuus, sujuvat käyttäjäpolut ja hakukonenäkyvyys olivat projektin päätavoitteita.

Aspa palvelee arjessaan apua tarvitsevia ihmisiä, joten verkkosivuilla saavutettavuus on keskeinen ominaisuus. Aspa.fi on suunniteltu ja rakennettu kansainvälisen WCAG 2.1 -saavutettavuuskriteeristön AA-tason mukaisena. Sivusto noudattaa kotimaisen digipalvelulain ja EU:n saavutettavuusdirektiivin verkkosivuille asettamia vaatimuksia.

Saavutettavuus on monelle Aspan asiakkaalle palveluiden hyödyntämisen edellytys

”Saavutettavuus on verkkosivuillamme välttämätöntä ja siihen on haluttu panostaa”, kertoo Milla Rämö, Aspan projektipäällikkö verkkosivu-uudistuksessa. ”Haluamme, että myös erilaisia apuvälineitä tarvitsevat pystyvät saamaan tietoa verkkosivuiltamme mahdollisimman itsenäisesti”, Rämö kertoo.

Karhulta palvelut konseptista julkaisuun saakka

Karhu Helsinki vastasi uuden sivuston konseptisuunnittelusta Aspan tekemään kattavaan pohjatyöhön perustuen: käyttäjäpolkujen, logiikan ja käyttökokemuksen suunnittelusta, visuaalisuudesta sekä teknisestä suunnittelusta, toteutuksesta ja julkaisusta WordPress-järjestelmällä

Hakukoneoptimoinnin asiantuntijamme oli projektissa tiiviisti mukana. Karhu Huolenpidon tiimi puolestaan oli ja on varmistamassa, että Aspan sisällöntuottajien työ on sujuvaa ja WordPressin käytössä esiin nouseviin kysymyksiin löydetään vastaukset ripeästi.

WordPress tarjosi sen mitä tarvitaan, edullisessa paketissa

Julkaisujärjestelmäksi valittiin WordPress, koska se on helppokäyttöinen, kokonaiskustannuksiltaan edullinen ja laajasti käytetty saavutettavien verkkosivujen moottorina sekä Suomessa että maailmalla. WordPressissä on kaikki ne ominaisuudet, joita Aspan verkkosisältöjen esittämisessä arvioitiin tarvittavan nyt ja näköpiirissä olevassa tulevaisuudessa.

 

Uuden sivuston käyttäjäpolkuja on sujuvoitettu monilla toisiaan täydentävillä keinoilla

nainen katsoo aspan sivuja tietokoneella

Käyttäjäpolut, joita on mukava kulkea

Aspa haluaa tarjota verkkosivujen kävijälle miellyttävän käyttökokemuksen. Aspan ja Karhu Helsingin yhteisessä työskentelyssä erityisen intensiivistä oli rakenteen ja käyttäjäpolkujen työstäminen. Valikoiden selkeys ja loogisuus oli tärkeä tavoite. Kävijällä on nopea pääsy häntä kiinnostavan sisällön äärelle riippumatta siitä, miltä sivulta hän aloittaa vierailunsa. Aspa.fi-sivustolla jokainen sivu on suunniteltu laskeutumissivuksi.

”Uusille verkkosivuille haluttiin olennaisesti selkeämpi rakenne kuin vanhoille. Saimme Karhulta hyvän rakenne-ehdotuksen, joka jalostui yhteisissä keskusteluissa ja täydentyi sisäisillä kommenttikierroksilla”, kertoo Aspan viestintäjohtaja Johanna Tonttila. ”Ensikokemusten perusteella sisällön löydettävyys on saatu parantumaan selvästi”, Tonttila toteaa.

Näin Aspa.fi-kävijän polkua on tehty sujuvaksi

  • Selkeä valikkorakenne ja ymmärrettävät linkkitekstit
  • Kävijän huomiota ohjaava visuaalisuus
  • Luotettavasti toimivat ja saavutettavat valikot mobiilissa ja tietokonenäkymässä
  • Murupolku, josta kävijä näkee sijaintinsa
  • Älykäs AddSearch-sivustohaku, joka tarjoaa relevantteja tuloksia
  • Modulaariset sivupohjat, joilla Aspan tiimi tuottaa silmäiltävää sisältöä ja tarjoaa tilanteeseen sopivia sisältönostoja kävijälle
  • Ajankohtaisen sisällön virta, joka nousee esiin sivuston eri osissa
  • Tärkeimpien yhteystietojen tarjoaminen kaikilla sivuilla

Hakukoneoptimoinnin ja saavutettavuuden kohtalonyhteys korostui

Hakukonenäkyvyyden vahvistaminen oli uudistuksen keskeinen tavoite. Karhun hakukoneoptimointiasiantuntija ohjasi määrätietoisesti projektissa tehtyjä ratkaisuja Googlen ja muiden hakukoneiden suosimaan suuntaan. Kävijä pysyi kuitenkin koko ajan pääroolissa. Projektissa korostui saavutettavuuden ja hakukoneoptimoinnin kohtalonyhteys. Ratkaisut, jotka ovat toimivia saavutettavuuden kannalta, edistävät hakukonenäkyvyyttä ja päinvastoin.

 

Lue Aspan tiedote uudesta sivustosta

 

Lisätietoja Aspa.fi-projektista

Aspan viestintäjohtaja Johanna Tonttila, p. 041 510 6955
Karhu Helsingin asiakkuusjohtaja Timo Salminen, p. 050 518 0085

Lähetä meille viesti

Form first
Form second
Checkboxes

Kun tilaat uutiskirjeemme, saat sen sähköpostiisi 4-6 viikon välein. Jos toivot yhteydenottoa, voimme olla sinuun yhteydessä puhelimitse tai sähköpostitse.
Lomakkeen lähettämällä hyväksyt tietosuojaselosteemme.

Tilaa blogimme sähköpostiisi tai kysy lisää