Verkkopalvelujen konversiolla tarkoitetaan tapahtumia, joissa sivustolla kävijä suorittaa jonkin sivustolle määritetyn liiketoiminnallisen tavoitteen. Konversioprosentilla mitataan tällaisten kävijöiden osuutta kaikista kävijöistä. Konversio-optimointi pyrkii kasvattamaan tavoitteen suorittaneiden kävijöiden määrää.

Konversio-optimointi ja tavoitteet

Eri tyyppisillä sivustoilla on erilaisia konversiotavoitteita. Tärkeintä on, että sivustolle on etukäteen määritelty ne liiketoimintaa tukevat tavoitteet, joita mitataan ja analysoidaan. Kun tavoitteet ovat tiedossa, voidaan sivuston toimivuutta ja konversiota kehittää.

Työntekijät palaverissa

Mittaamalla ja analysoimalla konversiota voidaan selvittää digitaalisen markkinoinnin toimivuutta ja tehoa. Saatujen tulosten perusteella markkinointia voidaan parantaa ilman, että markkinointiin käytettävää budjettia kasvatetaan.

Konversio voi olla mm.

  • Uutiskirjeen tilaaminen
  • Tarjouspyynnön lähettäminen
  • Verkkopalvelun kävijäksi rekisteröityminen
  • Tiedoston lataaminen
  • Tuotteen ostaminen
  • Blogipostauksen lukeminen

Konversion optimointi parantaa liiketoimintaa

Verkkosivuston tai verkkokaupan konversio-optimoinnilla pyritään parantamaan sivustoa siten, että mahdollisimman moni kävijä suorittaa sivustolle määritetyn konversiotavoitteen. Toisin sanoen sivustolla kävijät (potentiaaliset asiakkaat) pyritään saamaan yrityksen asiakkaiksi. Konversio-optimointi edellyttää yrityksen myyntiprosessin selvittämistä ja ymmärtämistä.

Lähtökohtana on aina nykytilanteen ja tavoitteiden selvittäminen. Tämän jälkeen voidaan erilaisia ohjelmia hyväksi käyttämällä lähteä testaamaan erilaisia versioita samasta sivusta, jotta nähdään mikä versio tuottaa eniten konversiota. Tavoitteena on poistaa mahdollisia myynnin esteitä. 

Konversio-optimoinnilla voidaan testata esimerkiksi erilaisten otsikoiden tai eri väristen painikkeiden vaikutusta konversioon. Yleensä samasta sivusta tehdään muutama erilainen versio, joissa jokaisessa testataan yhtä muutosta alkuperäiseen sivuun verrattuna.  Jokaiselle sivuversiolle ohjataan liikennettä ja selvitetään konversion ero alkuperäisen ja uuden version välillä. Parhaiten konversiota kasvattanut versio sivusta otetaan tämän jälkeen käyttöön.

Konversio-optimointi ja design

Konversio-optimointi saa tukea jo sivuston suunnitteluvaiheessa, kun esimerkiksi valikot ja painikkeet suunnitellaan alusta asti konversion kannalta parhaiten toimiviksi. Myös kuvia ja tekstejä voidaan muokata sivuston tavoitteiden saavuttamiseksi.

Konversioprosentti

Sivustojen konversioprosentti vaihtelee eri toimialoilla. Normaalina pidetty konversioprosentti on yleensä 1-3% välillä. Tämä tarkoittaa siis, että sadasta sivustolla käyneestä 1-3 suorittaa jonkun sivustolle määritetyn tavoitteen. Jos kyse on verkkokaupasta, 1-3 henkilöä sadasta on tehnyt ostoksen. 

Pienikin muutos konversioprosenttiin voi parantaa yrityksen liiketoimintaa merkittävästi.  Konversio-optimointi tähtää nimenomaan tähän. Pelkkä sivuston kävijämäärän kasvattaminen ei paranna konversiota samassa suhteessa. Konversioprosentilla voidaan siis mitata kävijöiden laatua.

Konversioon liittyviä termejä

CR - Conversion Rate eli konversioaste
CRO - Conversion Rate Optimization eli konversio-optimointi
Konversioprosentin laskukaava - tapahtumat/kävijät*100