Karhu Helsinki Oy
Tiedote
27.5.2016

Kaupungin sympaattisimmaksi digitoimistoksi julistautuva yritys laskuttaa asiakasta vasta jälkikäteen

Verkkojulkaisut Oy juhlistaa 20. toimintavuottaan ja muuttaa nimensä Karhu Helsinki Oy:ksi. Karhu Helsinki on yksi Suomen vanhimmista digitoimistoista. Se suunnittelee ja toteuttaa nettisivuja, verkkokauppoja ja erilaisia digitaalisia palveluita. Karhu Helsingin asiakkaita ovat esimerkiksi Unilever, Paulig, Pöyry, Gigantti ja Suomen Kansallisooppera.

”Verkkojulkaisut –nimi sopi 90-luvun puoliväliin, jolloin yritys perustettiin. Nyt nimi on jäänyt ajastaan jälkeen. Halusimme uuden nimen, joka kuvastaa paremmin sitä mitä olemme ja mitä teemme. Jääkarhu on ollut symbolimme pitkään. Karhu on eläimenä sympaattinen – samoin me haluamme olla kaupungin sympaattisin digitoimisto. Helsinki puolestaan viittaa siihen mistä olemme kotoisin, sanoo toimitusjohtaja Timo Salminen.

Karhu Helsinki poikkeaa monista kilpailijoistaan siinä, että se laskuttaa palveluista vasta jälkikäteen. Salmisen mukaan hinnoittelumallilla halutaan varmistaa asiakkaan tyytyväisyys. Karhu Helsingin asiakastyytyväisyyskyselyiden mukaan siinä onkin onnistuttu: lähes kaikki asiakkaat, reilusti yli 90 %, suosittelisivat yritystä kollegalleen.

”Meistä tykätään, koska teemme helppokäyttöisiä palveluita, joiden hinta on tiedossa etukäteen. Se ei ole tänä päivänä itsestäänselvyys. Digitalisoituminen jo sinänsä aiheuttaa asiakkaille valtavia paineita – kaikki on muutostilassa. Lisäksi digitoimistojen kanssa asioiminen on asiakkailta saamamme palautteen mukaan usein luvattoman hankalaa. Joku on aina tökkinyt: hinta, aikataulu tai laatu. Meillä asiakas maksaa vasta kun hän on saamaansa palveluun tyytyväinen”, Salminen muistuttaa.

Tavoitteena asiakkaan myynnin kasvattaminen

Digipalveluita ostava asiakas on usein hankalassa tilanteessa. Erilaisia palveluntarjoajia on valtavasti: esimerkiksi digitoimistot, mainos- ja viestintätoimistot sekä suuret it-talot kuten Tieto ja Accenture.  Myös palvelulupauksia on paljon. Karhu Helsingin toimitusjohtajan mielestä nettisivuilla ja digimarkkinoinnilla pitäisi olla yksi päämäärä ylitse muiden: myynnin kasvattaminen.

”Kaikki lähtee halusta ymmärtää asiakkaan liiketoimintaa. Mihin ongelmaan asiakas hakee ratkaisua? Mikä häntä valvottaa öisin? Yleensä yritykset haluavat joko kasvattaa myyntiä tai leikata kuluja tai tehdä kumpaakin. Nettisivujen pitää palvella näitä tarkoituksia. Esimerkiksi helppo ylläpito on tehokas tapa leikata kuluja. Digitoimiston pitäisi keskittyä rakentamaan sellaisia toimintoja, joista on asiakkaalle oikeasti hyötyä. Digimarkkinoinnissa hypetyksen kohteena on aina muutama taikasana kerrallaan, vaikkapa sisältömarkkinointi, sosiaalinen media tai monikanavaisuus. Todellisuudessa asiakkaiden ykköstarpeet pysyvät melko samoina: myyntiä pitäisi kasvattaa ja kuluja leikata”, Salminen toteaa.

Tapetti ja tietokone

It-alalla hyvät rekrytoinnit ratkaisevat menestyksen. Karhu Helsinki painii kovassa seurassa: sen kilpailijoita ovat esimerkiksi hyvien työnantajien maineessa olevat Futurice ja Reaktor. Toimitusjohtaja Salminen iloitsee siitä, että Karhu Helsingin työntekijät ovat poikkeuksellisen lojaaleja työnantajalleen. Yrityksestä on viimeisen viiden vuoden aikana lähtenyt neljä työntekijää ja heistä kolme on palannut takaisin. Henkilöstö arvioi Karhu Helsinkiä työnantajana vuosittaisissa henkilöstötutkimuksissa. Viimeisimmässä tutkimuksessa kouluarvosanojen keskiarvoksi tuli 9,5.

”Sekään ei ole itsestäänselvyys. Digitoimiston tärkein pääoma on työntekijöiden ammattitaito ja motivaatio. Haluamme varmistaa, että ihmisillämme on hyvät mahdollisuudet kehittää osaamistaan, mutta erityisen tärkeää on se, että heistä on mukava tulla aamulla töihin. Töissä pitää olla kivaa, sillä se näkyy myös asiakkaan suuntaan”, Salminen muistuttaa.

Lisätietoja:
Toimitusjohtaja Timo Salminen, Karhu Helsinki Oy, 050 518 0085

Vuonna 1996 perustettu Karhu Helsinki Oy on henkilöstön omistama digitoimisto. Työllistämme 24 henkilöä. Olemme rakentaneet digitaalisia palveluita suomalaisille yrityksille 20 vuotta. Suunnittelemme ja rakennamme verkkosivustoja ja digitaalista markkinointia, jotka kasvattavat asiakkaidemme myyntiä ja alentavat kuluja. Työskentelemme Drupal-julkaisujärjestelmällä ja avoimella lähdekoodilla. Olemme toimineet kannattavasti perustamisestamme lähtien. Asiakkaamme tietävät projektiemme hinnat etukäteen ja maksavat vasta, kun on valmista ja he ovat tyytyväisiä. Lahjoitamme osuuden jokaisesta projektista WWF:n työhön jääkarhun ja arktisen alueen suojelemiseksi.

Yhteystiedot:

Karhu Helsinki Oy
Korkeavuorenkatu 35, 00130 Helsinki
Puhelin 010 320 9220
www.karhuhelsinki.fi